EN OROLIGE MANNEN

Aug 20th, 2009 | By | Category: 2009-4, Recension

Omslag till Den orolige mannen

Av Henning Mankell
Leopard förlag 2009

Den orolige mannen är sista delen i Henning Mankells svit om kriminalkommissarien Kurt Wallander. Med Pyramiden avslutas serien om Kurt Wallander stod det att läsa på baksidan av den nionde boken. Nu kan vi vara helt säkra på att det är den tionde och sista delen om ystadpolisen Wallander.

Marinofficeren Håkan von Enke försvinner en dag helt spårlöst. Det här är en fråga för stockholmspolisen, men Wallanders dotter har ett barn med von Enkes son, vilket betyder att den gamle Yytadpolisen intresserar sig för fallet. En tid efteråt försvinner även fru von Enke.

Frågan är om det är en kriminalroman i gängse bemärkelse? Eller är det ett återberättande om Wallanders liv, framgångar och tillkortakommanden? Eller speglar boken den åldrande Henning Mankells ångest om att bli gammal, att bli dement och att dö? Att sitta i en bil utan broms i en utförsbacke. Jag har parallellt läst Enquists bok Ett annat liv. Det finns åtskilliga beröringspunkter. Båda är internationellt kända författare, båda rör sig i den  politiska eller kulturella maktens korridorer, båda är äldre som blickar tillbaka och båda vågar skildra hur en människa sakta bryts ner. Mitt svar om vad den orolige mannen är för slags bok är: Mankells synnerlige vän Kurt Wallander lämnar honom och det är den brytningen som utgör bokens huvudtema.

Henning Mankell

Samtidigt spinner Mankell på sedvanligt sätt en väv som återger ett politiskt skeende och en intrig som skall attrahera läsaren. Här handlar det om den märkliga u-båtsjakten för ca 35 år sedan. Fanns det några u-båtar, bortsett från Whiskey som strandade i den blekingska skärgården? I så fall, varifrån kom båtarna? Den här historien får ett löjes skimmer om man känner några av deltagarna kring u-båtsjakten. Det är min gamle klasskamrat, kommendören av första graden , som jagade u-båtar åt Carl Bildt. Med emfas har kommendören alltid kategoriskt talat om varifrån farkosterna kom. Samtidigt har jag samtalat med Sovjets siste utrikesminister och förre sverigeambassadören Boris Pankin som krävt en ursäkt av Sverige när de senast framkomna så kallade bevisen pekade mot helt annat håll än österut.

Mankell är utan jämförelse en av våra skickligaste författare av kriminalromaner. Han är även en förbannat bra berättare oavsett det gäller kriminallitteratur eller ej. Nu går Wallander in i skuggornas värld och svensk kriminallitteratur blir betydligt fattigare. Mankells samhällsengagemang har legat som en bas i hela dekalogen och hans böcker ger mycket mer än ren underhållning.

Det är många som kommer att sakna Kurt Wallander.

LENNART HÖGMAN