Aug 15th, 2016 | By | Category: 2016-08 aug, Recension

Omslag till En officer och spionAv Robert Harris
An Officer and a Spy, 2014
Översättning Svante Skoglund
Bookmark, 2016
ISBN 978-91-88171-19-1, inbunden, 494 sidor

Politiska skandaler och dunkla rättsfall dyker upp och försvinner mest hela tiden, men några står sig över tid och fortsätter att fascinera även långt i efterhand. Det gäller inte minst det justitiemord som drabbade den franske (och judiske) arméofficeren Alfred Dreyfus på 1890-talet.

Dreyfusskandalen har ofta beskrivits, men är så snårig att det verkar krävas heltidsstudier för att tränga in i dess mörka sörja av antisemitism, militarism och uppdämd revanschism efter Frankrikes nederlag mot Tyskland 1870.

Robert HarrisEn genväg till händelseförloppet erbjuder Robert Harris i sin nya roman. Han låter en av huvudpersonerna, karriärofficeren Georges Picquart, återge förloppet från Dreyfus förnedrande degradering och deportation till Djävulsön för påstått spioneri för Tyskland till det halvhjärtade slutet många år senare där Dreyfus övertalas att ge upp sina militära ambitioner trots att han frikänts.

Valet av Picquart som berättare är smart. Som chef för den franska arméns underrättelsetjänst, i romanen en sunkig inrättning som går under beteckningen ”Statistiska byrån”, hade han all kunskap om ärendet. När han insåg att bevisen mot Dreyfus var fejkade slog han larm, som en sann visselblåsare, och utmanade arméns prestige och dess mest medaljbehängda företrädare.

Berättaren är alltså en hjälte, men i Harris trovärdiga tappning också en lite torr och ingalunda okomplicerad figur. Picquart får sparken, häktas och hotas av åtal, men älskar i grunden den franska armén och når så småningom dess högsta nivå. Ironiskt nog är det han som till sist får förklara för den frigivne och rentvådde Dreyfus att det inte blir någon full kompenseration för den spolierade officerskarriären.

Harris är en driven spänningsförfattare som bland annat skrivet Faderland, om hur Storbritannien kunde ha tett sig om Hitler vunnit ”the Battle of Britain”, och Spökskrivaren, om en avsutten brittisk premiärminister som vill ge ut sina memoarer men inte berätta alla hemligheter. Båda dessa romaner har filmats, den senare av Roman Polanski som nu uppges förbereda en filmatisering också av En officer och spion.

Det kan säkert bli en bra film också av Dreyfusromanen, den är som skriven för det: med nerv, psykologisk nyans och sinne för spännande detaljer. Men det är också en läsvärd skildring av vad nationalistiskt grupptänkande och offentligt utpekande av syndabockar kan leda till.

PÄR ALEXANDERSSON