EN NÄSTAN SANN HISTORIA

Mar 5th, 2017 | By | Category: 2017-03 mars, Recension

Omslag till En nästan sann historiaAv Mattias Edvardsson
Forum, 2016
ISBN 9789137149158, inbunden, 323 sidor

Den ideala längden på en roman är 323 sidor. Det är ett av många tveksamma påståenden som singlar som kvasiakademisk konfetti genom Mattias Edvardssons 323-sidiga roman om en bedrövlig termin i litterärt skapande vid Lunds universitet under 1990-talet. Lärare på kursen är en uppburen postmodernistisk poetissa som slussar utvalda studenter till möten med den än mer uppburne romanförfattaren Leo Stark, en självförhärligande ”kulturman” som förbrukar unga musor i jakten på den perfekta litterära utlevelsen.

En dag är Stark spårlöst försvunnen. Några av studenterna på litterärt skapande hamnar i fokus för polisens intresse och en av dem döms till skyldig för ett mord som aldrig går att bevisa.

Åren går. En annan av studenterna, Zackarias Levin, börjar intressera sig för fallet, mest för att få underlag till en bestseller som kan staga upp ekonomin sedan han fått sparken från ett tidningsjobb i Stockholm. När han återvänder till Skåne och kontaktar sina gamla kursare tar förloppet fart igen. Plötsligt dyker Leo Starks kvarlevor upp efter att ha varit nedgrävda i mer än ett decennium. Zackarias dras in i polisutredningen och tvingas få fram någon sorts sanning om vad som hänt, i verkliga konfrontationer med andra berörda och i sitt fortsatta skrivande av bestsellern.

Berättelsen är bra i sig och Edvardsson turnerar den snyggt genom att varva Zackarias fiktiva berättelse om vad som hände på 1990-talet med hans upplevelser när historien rullas upp en bit in på 2000-talet. Vad som är fakta och vad som är fiktion är suddigt från start och klarnar bara delvis efter hand. Sanningen visar sig finnas lite varstans.

Det är konstigt att Edvardssons roman till stor del verkar ha passerat under recensenternas radar sedan den gavs ut. Den är både intressant som tankelek och spännande under den lite tillkämpat intellektuella ytan. Kanske är problemet att det knappast finns någon verkligt sympatisk gestalt i berättelsen, där människor offrar eller sviker varandra i litteraturens namn.

PÄR ALEXANDERSSON

Mattias Edvardsson

Mattias Edvardsson. Foto Emil Malmborg