Jan 4th, 2015 | By | Category: 2015-01 jan, Recension

Omslag till En mörk och förvriden flodAv Sharon Bolton
A Dark and Twisted Tide, 2014
Översättning Lilian och Karl G. Fredriksson
Modernista, 2014
ISBN 9789174995701, inbunden, 473 sidor

Themsens väg genom London mot Nordsjön må vara pampig, men den har inte fått mycket av det romantiska skimmer som vilar över floder som Seine och Donau. De senaste decennierna har renoveringar och byggprojekt i stadens gamla hamnområden inneburit en ansiktslyftning. Men nu gör Sharon Bolton vad hon kan för att slå vakt om Themsens ruffiga och sunkiga varumärke.

Sharon J BoltonHandlingen i hennes senaste roman äger rum i trakterna kring Greenwich. Där bor den tidigare kriminalpolisen Lacey Flint – som på egen begäran blivit vanlig patrullerande flodpolis – på en husbåt. Hon tar långa simturer i floden, vilket visar sig vara förknippat med både akuta förgiftningsrisker och ruskiga likfynd. Ett väl inlindat skelett verkar vara utplacerat för att bli upptäckt av henne så att bakgrunden till dödsfallet kan börja nystas upp. Spåren leder till människosmuggling, mer eller mindre laglig fertilisering, traumatiska upplevelser av kvinnoförtryck i Afghanistan och – kanske – en livs levande sjöjungfru.

Detta är den fjärde boken om Lacey Flint. Man behöver inte ha läst de tidigare romanerna, även om det finns en del mer eller mindre underförstådda hänvisningar till dem. Så mycket framgår som att Flint lämnat kriminalpolisen efter ett tillbud när hon höll på att drunkna i samband med ett gripande. Drunkningsriskerna har hon dock inte blivit av med, i den nya romanen väller de in över sidorna.

En mörk och förvriden flod är en suggestiv thriller som förenar detaljerad bilderna av polisiärt hantverk med mörkare psykologiska underströmmar. Sharon Bolton får läsaren att se London – världens kanske mest skildrade brottsplats – ur ett nytt och djupt skrämmande perspektiv: ett bokstavligt grodperspektiv, där vattnet både tar och ger liv. Mycket välskrivet, mycket spännande.

PÄR ALEXANDERSSON

Taggar: , , , , , ,