EN MARIALEGEND

Aug 18th, 2016 | By | Category: 2016-08 aug, Recension

Omslag till En MarialegendAv Niklas Rådström
Albert Bonniers Förlag, 2016
ISBN 9789100156435, inbunden, 321 sidor

Det börjar med ett fruktansvärt våldsdåd. Sedan blir det värre. Det verkar aldrig ta slut, och för några gör det inte det. Men för en namnlös kvinna med ett nyfött barn finns det öppning vidare, mot mer lidande, innan livet går vidare för henne och barnet.

Det kan vara vilken kvinna som helst, i vilken och vilket krig som helst. Niklas Rådström skildrar henne lika distinkt som tidlöst i en serie korta kapitel. De varvas med två andra, mer tidsbundna berättelser. Den ena handlar om den tyske 1500-talskonstnären Lucas Cranach, som målat bilden av Maria med Jesusbarnet på bokens omslag, och som i hög ålder gör en vansklig resa till den kejsaren Karl V för att förhandla med honom om belägringen av Wittenberg. I den andra lever en kvinnlig museiintendent sig så djupt in i en avliden kollegas tillvaro att hon börjar svara i dennas namn i en mejlväxling som visar sig vara på liv och död.

Gemensamt för de tre berättelserna är människors förhållande till det som brukar kallas ondska och som här främst handlar om destruktivitet och skapande av lidande och död. Berättelserna strålar samman i en tanke om att världen ytterst blir till i mötet mellan det nyfödda barnet och modern, vare sig det är en gudomlig eller helt igenom mänsklig tillblivelse.

Gemensamt är också Rådströms förmåga att berätta historierna, dramatiskt och med ett lyriskt starkt språk som i sig verkar vara utformat som ett vapen mot uppgivenhet och förtvivlan inför den mänskliga tillvarons mörkaste sidor.

Det gäller även de inledande sidorna med dess plågsamma, detaljerade skildring av det våld som den okända kvinnan och hennes närmaste utsätts för. I en tid när svenska författare frossar i groteska övergrepp på sina fiktiva gestalter för att hjälpligt blåsa liv i spänningsromaner, är det ett reningsbad som Rådström utsätter språket och läsaren för.

Rådströms madonnatanke är inte alldeles tydlig och ger boken en viss slagsida. Men hans språk och konsekventa fokus på tillvarons grundfrågor gör ”En Marialalegend” till en rik och fascinerande roman.

PÄR ALEXANDERSSON

Niklas Rådström

Niklas Rådström. Foto Håkan Elofsson