Apr 8th, 2013 | By | Category: 2013-04 apr, Recension

Omslag till En lögn att lita påAv Elisabeth George
Believing the lie 2011
Översatt av Hanna Axén
Inläst av Katarina Ewerlöf
Norstedts ljudbok 2012
ISBN 978-91-1-304602-0, 20 CD ca 25 timmar

Det är människorna och miljöerna som biter sig fast i amerikanskan Elizabeth Georges skildringar från ett England som på många sätt känns otidsenligt för en människa från norra Europa. Hon är känd som frän och medkännande deckarförfattare men här har hon skrivit en roman, något förklädd till deckare, som tar upp många andra problem än just det detektiva. Hon gisslar den brittiska skandalpressen, här i form av tabloiden The Source – tydligt kalkerad på åtminstone en av magnaten Rupert Murdochs tidningar – där en okänslig redaktionschef skickar ut en journalist att jaga fram en säljande story. ”Och inga jävla metaforer”, är budskapet till journalisten som i grunden är poet och alltså gärna framför sådana.

Elizabeth GeorgeNär så Elizabeth Georges standing man kommissarie Thomas Lynley dyker upp hamnar han i en situation som han ogillar, en som doftar vänskapskorruption lång väg. Hans titelälskande chef, titulerad vice polischef, Hillier skickar honom till det sköna, litteraturtäta – Wordsworth, Coleridge och barnboksförfattaren Beatrix Potter för att nämna några – Cumbria och Lake District för att kolla om den lokala polisen hade rätt när den menade att en drunkningsolycka vid slottet Ireleth verkligen var en olycka, något som Hilliers vän, badrumsfabrikören sir Bernard Fairclough tycks tvivla på. Den döde är Faircloughs systerson Ian Cresswell som levt i ett homosexuellt förhållande och har haft en hustru som inte har den minsta känsla för barn. Med på resan till Cumbria åker Simon och Deborah St James, välkända för tidigare läsare av författarens romaner – han kriminaltekniker, hon fotograf.

Deborah vill ha barn men kan inte bli gravid, vilket bäddar för ett tragiskt missförstånd innan den långa historien går mot sitt slut, en historia som blir en tragedi för de flesta inblandade, till och med för Barbara Havers, den ovårdade som här tvingas ändra livsstil, och tyvärr kommer in i berättelsen ganska sent. Tristast blir det för toalettillverkarens son, den reformerande narkomanen Nicholas och hans hemlighetsfulla argentinska hustru Alatea.

Lång historia, ja. Och med en startsträcka lång som ett maratonlopp. Det dröjer innan Elizabeth George tar fram kniptången. Som alltid är det händelser i det förflutna som poppar upp och ställer till det. Berättelsen om det möjliga mordet försvinner nästan i ett myller av sidointriger.

Är det trots allt detta bra? Jodå. Det är det visst. Elizabeth George vet hur hon ska fånga lyssnarens intresse och hur man lockar till fortsatt läsande/lyssnande. God hjälp har hon av den magnifika inläsaren Katarina Ewerlöf.