EN LITEN DETALJ

Mar 19th, 2010 | By | Category: 2003-4, Recension

Av Kjell E Genberg
Tinna & Tells 2003

På baksidan till kriminalromanen En liten detalj kan man inhämta att författaren bli vit förälskad i norra Skåne under sina reserachresor för böckerna om den envise kommissarie Bertil Återberg. Det innebär att Vinslöv med omkrets nu drabbats aven brottsvåg av aldrig tidigare skådade dimensioner. Det började förra året med Eldgivning, en spännande och lät kriminal roman. Där gavs ett utmärkt porträtt av en människa som orätt fick klä skott för ett brott han inte gjort. Och jag påpekade i min recension att ”det med stor sannolikhet sitter oskyldiga stackare i de svenska fängelserna, utan att någon någonsin kommer på att hjälpa dem”.

Den gången slutade det hela bokstavligen i den undre världen. Det var Tykarpsgrottan, en tjugotusen kvadratmeter stor labyrint där brytningen upphörde 1888. ”En härlig berättelse” tyckte jag men fann omslaget ”trist och tamt”. Kanske har Genberg nu sökt råda bot på de senare. Han har själv gjort den nya bokens omslag. Där ser man en polis som betraktar en naken kvinna som ligger i en säng. Anständigtvis visar hon den sida som kostar mycket pengar på en Zorntavla. Bilden illustrerar en episod i bokens början där Bertil Återberg kallas till en sjabbig lägenhet: ”Där låg hon fridfullt på sängen med ansiktet vänt mot väggen. Ryggen och en del av baken var synligt, resten doldes av ett täcke med påslakan. Så vitt Bertil kunde förstå var hon naken.”

Förmodligen var kvinnan utövare av vad som kallas världens äldsta yrke. Till denna lägenhet har kvinnor fraktats för att ta emot kunder innan de fortsatt till nästa ställe. ”Det snackas om att det är en typ i Malmö eller Köpenhamn som hyr lägenheten och att det är han som tar hit flickorna. De lär rotera mellan olika städer.”

Det är en vidrig och djupt motbjudande verksamhet som visst inte bara förekommer i deckarlitteraturen. Det som händer i En liten detalj sker dagligen och stundligen runt om i vårt numera moraliskt ganska ruttna land. Bertil Återberg har köpt sig ett hus på Borgargatan 1 i Vinslöv. Därifrån ser han ut över en åker där en bonde plöjer ända fram till kyrkogårdsmuren. Tanken är att Återberg ska packa upp och tapetsera, få ordning i sitt hus men verkligheten vill annat. Den arme kommissarien dras in i en härva av brott och får få tillfällen att leva lugnt privatliv. Spännande är det hela tiden medan den ena dramatiska händelsen jagar den andra. Den stackars Återberg skulle man förstås önska en kvinna att ha i sitt hus, men därav blir intet. Dock har han begåvats med en trädgårdstomte och inte nog med det – i slutet av berättelsen får denne tomte en tomtevän – kan det vara bättre?

Som gammal Genberg-fan måste jag till stå att jag njuter hela tiden. De agerande människorna är trovärdiga och historien har nerv och känns meningsfull. Berättelsens stora styrka är att den är så utomordentligt väl förankrad i genuin skånsk vardaglighet. ”Just som han passerade Hedbergshuset i Vinslöv börjad det lysa rött vid järnvägsövergången och bommarna sänktes. Då suckade han och stängde av motorn. Efter fyra minuter – bara fyra sketna minuter – kom tåget från Hässleholm och stannade vid stationen ett par hundra meter till vänster”. Och när det är fråga om Vinslöv dyker förstås caféet och förlaget Tinna & Tells upp med fika, smaskig tårta och i Kristianstad finns en originell skylt, ”en kopp som balanserar på en tå”. Det är bara att slå sig ner, ta för sig och trivas!

JEAN BOLINDER