Jan 29th, 2013 | By | Category: 2013-01 jan, Recension

Omslag till En kortfattad historik..Av Bill Bryson
A short history of private life 2010
Översättning Marianne Mattsson
Forum 2012
ISBN 978-91-37-13709-4, inb, 572 sid

Nu ska jag bryta mot en regel: jag skriver denna recension innan jag läst ut hela boken. De två och en halv sista kapitlen spelar ingen roll för min bedömning (och jag kommer att läsa dem).

För detta är en mycket underhållande bok, och bitvis spännande, men här handlar det helt och hållet om verkligheten och har inget med spänningsromaner att göra. Däremot en utmärkt bok för den som gillar att vara besserwisser och “värdelöst vetande”, även om jag inte alls tycker att detta vetande är värdelöst.

Bill Bryson är journalist, nu boende i England men född i USA, och hans perspektiv är de två länderna. Men den historiska utvecklingen i Europa ligger ju inte så långt ifrån den anglosaxiska så mycket får man lära sig.

Hans utgångspunkt är år 1851, för då byggdes den prästgård han har bott i. Varje kapitel tar sin start i ett av rummen, med början i hallen och slutar på vinden. Startpunkt, men sedan kan hans berättelse vindla sig långt bort och till ännu äldre tider. Stilen är just berättande, med en tydlig röst som ger sina kommentarer till de fakta han frikostigt delar med sig av.

1851 var året för den stora världsutställningen i London, som hölls i det som fick namnet Crystal Palace och som låg, inte där stadsdelen Crystal Palace ligger i dag utan i Hyde Park, så stort att stora delar inklusive träden i parken fanns inomhus. Tillkomsten av utställningen, och hur omöjliga många idéer för dess förverkligande var, är en rysare. Han berättar om detta i förordet.

De olika rummen ger underlag för en kulturhistorisk och vetenskapshistorisk utredning som sträcker sig från frågan varför gaffeln brukar ha fyra tänder (den hade från början två som högaffeln – men entydigt svar finns inte), råttproblem och uppfinnande av den klassiska fällan för möss och råttor, i stort oförändrad från 1899, hur absolut svart natten var innan elektriciteten kom, hur många meter avföring som samlades i londonhusens källare innan avloppsproblemen löstes, hur fiffiga norrmän döpt om en sjö utanför Oslo för att kunna sälja “amerikansk” is till England. Mode, arkitektur, sex, vattentoaletter och badkar, allt blandas. Läs boken och lär er vad en ha-ha är i engelska trädgårdar och parker (ja ja, jag vet att man kan hitta förklaringen via Google men Bill sätter in det i sitt sammanhang).

Och ofta påminns man om hur dumma vi människor är. När någon kommer på något nytt, som förklaringen till hur koleran spreds t ex, men som strider mot auktoriteternas uppfattningar, så tar det lång tid innan upptäckten slår igenom.

LEIF-RUNE STRANDELL

Bill Bryson

Bill Bryson. Foto: Julian Jame