Jan 26th, 2016 | By | Category: 2016-01 jan, Recension

Omslag till En hemlig platsAv Tana French
The Secret Place, 2015
Översatt av Klara Lindell
Albert Bonniers Förlag, 2016
ISBN 978-91-0-015366-3, 569 sidor

Alla böcker i Tana Frenchs serie om mordroteln i irländska Dublin har olika huvudutredare. I En hemlig plats, som är den femte romanen i serien, är det dags för kriminalpolisen Stephen Moran – som vi först mötte i Brottsplats: Faithful Place 2011 – att få sin stund i solen. Han har tidigare arbetat med gamla fall, cold cases, men drömmer om en plats hos mordutredarna, när han får oväntat besök av Holly Mackey, dotter till en kollega och elev på flickinternatet St. Kilda. Hon har ett uppslag som kan uppdatera utredningen av det ett år gamla fallet med 16-årige Christopher Harper som hittades ihjälslagen på flickskolans gräsmatta, där han inte borde ha funnits eftersom han var elev på den exklusiva skolan för pojkar en bit från internatet. Holly har ett fotografi med sig. Det föreställer en pojke i blå t-shirt där någon klistrat utklippta bokstäver som formar meningen ”Jag vet vem som dödade honom” och  Holly säger att bilden satt på den anslagstavla där flickorna sätter upp lappar som berättar om deras hemligheter.

Nu hamnar Moran på den arbetsplats han önskat sig, men alla drömmar har en baksida. Han får Antoinette Conway som utredningspartner, en dam som är avskydd av karlarna på roteln eftersom hon är styvnackad, aggressiv och kantig. Men han biter naturligtvis ihop, nu när han har en möjlighet att stiga i graderna och hon likaså eftersom hon inte har något att förlora.

French gestaltar de två poliserna på ett rätt fascinerande sätt. Båda tillhör arbetarklassen och de har inte lätt att komma till tals med skolans ledare fröken McKenna som inte bara står över dem klassmässigt utan också redan är olycklig över skolans rykte som fick en knäck när man hittade unge Christopher där med skallen inslagen. Flickorna som måste förhöras i denna avskilda värld får sina egna karaktärsdrag starkt beskrivna – på-plats-tillverkade attityder, lojalitet i alla lägen, fördömanden och rivalitet – på ett effektivt och engagerande sätt. Det får en att tänka tillbaka på den egna tonårstiden då vänskap var viktig och kärleken ännu viktigare.

Det är en omfattande roman som inte inbjuder till snabbläsning (kunde kanske ha haft nytta av en förlagsredaktörs rödpenna på sina ställen) men är i stort sett härligt skriven med en spännande intrig och ett dramatiskt/psykologiskt djup.

Tana French är uppväxt i Irland, Italien, USA och Malawi och bor numera i Dublin. Hon är utbildad skådespelerska. För Till skogs tilldelades hon 2008 Edgar Allan Poe Award för bästa debutroman. Okänt offer (2010) nominerades till både Anthony Award och Macavity Award, och Brottsplats: Faithful Place (2011) nominerades till 2011 Edgar Allan Poe Award – best novel och var en av finalisterna till 2010 Los Angeles Times Book Prize.

ELISABETH CARLSSON

Tana French

Tana French. Foto Kathrin Baumbach