EN GOD MAN

Nov 28th, 2016 | By | Category: 2016-11 nov, Recension

Omslag till En god manAv Reidar Jönsson
Historiska Media, 2016
ISBN 978-91-7545-389-7, inbunden 238 sidor

Reidar Jönsson debuterade som författare redan 1969 och har sedan dess skrivit ett tjugotal romaner, tre prosadiktsamlingar samt ett stort antal pjäser och filmmanuskript. Mest känd är han förstås för romanen Mitt liv som hund 1983, en berättelse som även blev en internationell filmsuccé i Lasse Hallströms regi. Det är alltså en både erfaren och mångsidig författare som nu publicerat sin senaste roman, En god man.

Den entusiastiska berättarglädjen har Reidar Jönsson fortfarande i behåll, det framgår från första sidan i den nya romanen. Likaså märker läsaren snart att författaren är van att röra sig mellan olika genrer. En god man framstår som en blandning av en deckare och en skruvad spänningsroman med inslag av burlesk och satir. Redan på de första sidorna konfronteras vi med liket av änkefru Alva Hell, som nedisat förvaras i en surrande frysbox i ett kök på Odengatan. Men vi får genast veta, att Alva inte har blivit mördad, utan att hennes död varit en ren olyckshändelse. Den som avslöjar detta är romanens titelperson, en medelålders gentleman som kallar sig Gustav Lav Myr.

Efter ett fängelsestraff för bedrägeri har Gustav i flera år livnärt sig som sällskapsherre och självutnämnd god man åt ett antal rika ensamstående äldre damer. I tur och ordning har han tömt deras hem på värdefulla möbler och antikviteter som han sålt genom en kumpan i auktionsbranschen. Nu har alltså den sista av damerna avlidit, och Gustav håller sig kvar i hennes tomma våning och lever på hennes pensionsavier. Ett möte med en yngre kvinna, som också hon specialiserat sig på bedrägerier gentemot förmögna damer, sätter igång en lång kedja av händelser. Gustav åker genom ett Sverige i snökaos ner till Österlen, där han bland annat snubblar in i en gigantisk marijuanaodling, innan han genom att lifta med en flyktingsmugglare lyckas ta sig tillbaka till Stockholm, där han omedelbart råkar ut för en grupp ondsinta smågangsters.

Hela historien berättas i ett uppskruvat tempo. Tyvärr medför författarens flyktiga handlag att de många personer som Gustav möter på vägen inte blir mer än skisser, schabloniserade typer, som kanske passar i en fars men som knappast väcker läsarens intresse. Flera av figurerna får också vara språkrör för författarens samhällskritik, som handlar om allt från flyktingpolitiken till det digitaliserade samhället. Samtidigt är bristen på nutidskänsla i denna samtidsroman slående. Att Gustav, som uppges vara i medelåldern, anno 2016 inte äger vare sig en legitimation eller ett kontokort och aldrig har varit i närheten av en dator eller ens en mobiltelefon, framstår som fullständigt osannolikt. Detta särskilt som han har försörjt sig på bedrägerier. Kanske är det denna otidsenlighet i vad som annars presenteras som en samtidsroman, som gjort att En god man har getts ut av förlaget Historiska Media?

LENA LUNDGREN

Reidar Jönsson

Reidar Jönsson. Foto Per Lindström