EN FINGERVISNING OM MORD

May 1st, 2016 | By | Category: 2016-05 maj, Recension

Omslag till En fingervisning om mordAv Christina Gustavson
Joelsgården Förlag, 2016
ISBN 978-91-88013-03-3, 386 sidor

Författaren Christina Gustavson är tillika ägare till Joelsgården Förlag samt medicine doktor och specialist i rättspsykiatri, numera pensionär. Hon har skrivit ett stort antal böcker och artiklar i de mest skilda ämnen och om aparta personer – som i En fingervisning om mord där du hittar den pensionerade bordellmamman Carola som ”Morsan” Ivarsson som är på jakt efter ny försörjning, den gravt alkoholiserade konstnären Bergman och en kriminalkommissarie vid namn Joel Linder som inte längre trivs med sitt arbete i småstaden och hellre kör motorcykel än fångar bovar. Och många, många, många fler.

Tydligen är det meningen att historier med Linder i centrum skall bli en bokserie som inleds med denna roman som är hennes första i kriminalgrenren om man undantar novellen Tills döden skiljer oss åt som finns utgiven i e-format.

Christina GustavsonHennes tes i denna berättelse om mord, stympningar och bortrövanden är att vem som helst kan bli en brottsling – att sådana faktiskt är som råttor som sällan finns längre bort än tre meter ifrån dig. Det gäller bara att skrapa på fasaden så kommer bovfysionomin fram. Det är detta som kriminalkommissarie Joel Linder ska göra och för att lyckas måste han ta sig förbi fördomen att det är de udda och avvikande som ska granskas först. Han lär sig efterhand att man behöver titta noga på de som verkar mycket normala. De charmigaste kan vara de farligaste psykopaterna.

Boken är mycket personligt skriven men författaren/förläggaren har haft otur i sitt val av tryckeri – åtminstone när de gäller den bok som hamnat hos mig. Det tyska klister som ska hålla samman sidorna var inte av bästa kvalitet. Men även lösbladssystem går att läsa om man lägger manken till. Dock känns romanen emellanåt pratig och omständlig. En förlagsredaktör med stadig blåpenna hade kunnat förbättra innehållet.

BJÖRN ENMAN