Dec 19th, 2008 | By | Category: 2008-5, Recension

Omslag till En eftersökt man

Av John le Carré
A Most Wanted Man 2008
Översatt av Ola Klingberg
Bonniers 2008

John le Carré är mästaren bland författare av spänningsromaner eller spionthrillers. Främst för sina intriger, sitt språk, här kanske översättaren har eller haft stor verkan, sina kunskaper, ett eget förflutet inom den här världen och sin suveränitet att hålla spänningen vid liv. Många, många av våra svenska författare borde läsa le Carré för att inse hur en spänningsroman ska byggas upp och skrivas. Tvivelsutan är John le Carré en av världens bästa författare i alla bemärkelser.

John le Carré. Foto Mark Mather

En eftersökt man är en ny bok av le Carré. Det säger allt. Författaren är 77 år gammal, men av det märks ingenting annat än att han har kunskaper inom så många områden eller gör en så god research att yngre förmågor bleknar vid sidan av honom. Jag skrev nyligen om en annan äldre författare att förlaget kanske inte borde ha gett ut hans senaste som blev hans sista bok. Den saknade spänst helt enkelt. Ingenting av detta vidlåder En eftersökt man.

En märklig man kallar sig Issa och kommer från Tjetjenien och befinner sig i Hamburg. En ung advokat Annabel Richter ser som sin uppgift att rädda Issa från utvisning. Tommy Brue är bankir och penningtvättare av öststatspengar. Günther Bachmann är chef för den tyska underrättelsetjänstens avdelning i Hamburg. Och som alla förstår handlar det inte längre om det gamla förhållandet mellan öst och väst utan om det som ger rubriker snart sagt varje månad i massmedia: terrorism. Mer ska inte sägas för att beröva läsaren nöje och spänning.

En eftersökt man innehåller alla le Carrés bästa kännetecken, så älskare av hans romaner, de är många, har något att se fram emot när de får boken i sin hand.

LENNART HÖGMAN

Taggar: ,