EN DOS STRYKNIN – om gifter och giftmord i litteraturen

Sep 19th, 2012 | By | Category: 2012-09 sep, Recension

Omslag till En dos strykninAv Olle Matsson
Atlantis 2012
ISBN 9173535893, inb, 355 sidor, rikt illustrerad

Först måste jag säga att Olle Matsson har två av mina polisromaner med i sin breda exposé över gifter och giftmord i litteraturen, men jag tycker mig ändå kunna recensera hans bok utan att jäv uppstår, eftersom det rör sig om totalt tolv textrader av bokens 355 sidor, dessutom helt utan att innehållet värderas.

En dos stryknin syftar kanske på Agatha Christie´s The Mysterious Affair at Styles, utgiven 1920, som i Sverige fick just namnet En dos stryknin. Olle Matsson kan verkligen sin sak, och det på djupet. Han är professor i organisk kemi och ställföreträdande prefekt på BMC, Institutionen för biokemi och organisk kemi, vid Uppsala universitet. Han är också en uppskattad föredragshållare som åtskilliga gånger föreläst och diskuterat ämnet offentligt i olika sammanhang.

Olle MatssonNär han nu har möjligheten att ytterligare fördjupa och bredda sin exposé i bokform växer det fram en intressant och uttömmande granskning som är såväl en samvetsgrann genomgång av litterära giftmord genom alla tider som en guide till såväl klassisk som mera nutida litteratur för den intresserade. Med universitets samlade kompetens som stöd; Olle Matsson tar inte sällan hjälp av kollegor professorer och andra som kan belysa till exempel ett namn eller ursprung utifrån sina respektive ämnen. I det första kapitlet, som är ett slags förord, skriver han att boken i så måtto också är en hyllning till Universitetet som företeelse, i hans fall Uppsala universitet.

Sokrates, Ulf Durling, Greven av Monte Cristo och Jan Lööf, eller varför inte Carl von Linné, Dorothy Sayers, James Bond eller Tin-Tin… boken spänner verkligen samvetsgrant över en hel genre och erbjuder en insiktsfull och stundom spännande läsning, samtidigt som den säkert blir ett långlivat standardverk, ett uppslagsverk för författare, filmmakare och andra som behöver inspireras i sina mordiska intriger. Kulturhistoria i en väl avvägd blandning med naturvetenskap och samtidigt en stor dos av nostalgi, inte minst genom ett flertal återgivna filmaffischer och bokomslag. Mästerligt skrivet, med en akademisk touch, men ändå lätt tillgängligt för den deckarläsande publiken. Väl värd några timmar i bästa läsfåtöljen!

ULF BROBERG