EN CHANS I LIVET

May 23rd, 2020 | By | Category: 2020-05 maj, Recension

Omslag till En chans i livetAv Christina Gustavson
Joelsgården Förlag, 2019
ISBN 978-91-88013-12-5, sidnumrering saknas

Christina Gustavson är författare och legitimerad läkare med tre specialiteter: psykiatri, rättspsykiatri och allmänmedicin. Hon har tidigare skrivit faktaböcker om psykisk ohälsa och kriminalromaner. En chans i livet är den andra fristående romanen om kriminalkommissarie Joel Linder och läsaren får möta flera personer kända från hennes andra kriminalromaner.

Christina GustavsonHandlingen börjar med att några ungdomar stannar bilen för att kissa och stöter på en metalldunk. De öppnar den och ser att den innehåller blod, varför de kastar dunken och åker iväg. En äldre man rastar senare sin hund som finner samma dunk. Mannen öppnar den, ser blodet och ringer polisen. Kriminalkommissarie Joel Linder och medarbetare får ärendet. Utredningen visar att dunken innehåller över fyra liter människoblod. Det blir uppenbart att det måste handla om ett bestialiskt mord.

En psykopat får en idé hur han ska kunna locka unga flickor från Nigeria till ett internationellt fotbollsläger som honungsfälla. Män från Nigeria anställs för att vakta flickorna. En flicka våldtas av en av männen som straffas hårt. Vakterna använder sig av vodoo för att kontrollera flickorna. En anställd svensk kvinna ser för mycket och försvinner. Samtidigt insjuknar Joel Linders svärson i en psykos och säger sig ha utfört dådet. Eller finns det kanske ett samband mellan bloddunken och fotbollslägret?

Inledningen börjar bra med snabbt tempo och spänning. Därefter tappar tyvärr handlingen fart och spänningen försvinner. Författaren hade en ambition att skildra hur brott begås genom att barn luras under falska förespeglingar av den här typen Det kanske hon lyckas med men inte att skapa en spännande handling. Resten av boken blir en långtråkig läsning och en förväntad upplösning.