EN BERUSAD BJÖRN I BERGSLAGEN

May 15th, 2017 | By | Category: 2017-05 maj, Recension

Omslag till En berusad björn i BergslagenAv Petter Nuottimäki
Alfabeta, 2017
ISBN 978-91-501-1943-5, 272 sidor

Filmförfattaen och serietecknaren Petteri Nuottimäki har skrivit en uppföljare till Förvänta dig det värsta som utkom som pocket tidigare i år. Den nya skrönan heter En berusad björn i Bergslagen och handlar om kommunalrådet Per Danielsson som basar för en kommun på dekis i södra Dalarna. Den negativa utvecklingen måste vändas på något sätt. Chansen kommer när en mystisk varelse visar sig i skogen. På en film från en mobilkamera ser man något som kan vara vad som helst – en utomjording, ett okänt djur eller varför inte en alkoholiserad björn. Precis som i historierna om Yeti Snömannen, Bigfoot och andra kuriösa varelser skapar filmen ryktesspridning och Bengtsson inser att denna kan komma kommunen till godo, locka folk och därmed pengar.

När sanningen uppdagas och det står klart att ortens uppfinnande original bara varit ute i naturen och provkört sin nytillverkade kottplockningsmaskin förstår Bengtsson mycket väl att detta inte får komma till allmänhetens kännedom och därmed är farskarusellen igång.

Nuottimäki vänder och vrider på sin historia. Bengtsson försöker styra situationen men problemen hopar sig och läget går mot den katastrofala avgrunden. Här härskar överdrifter precis som det ska vara i den sorts lögnhistoria Nuottimäki åstadkommit. Varken huvudrollsinnehavare eller läsare ska få chansen att dra efter andan i berättelsen om hur det stressade kommunalrådet jagar sig blå för att dra nya företag och invånare till kommunen.

Den berusade björnen (eller vad de nu är folk hoppas att det ska vara) drar till sig människor som tror på kristaller och oidentifierade flygande objekt, förvissningen om att skogarna är fyllda av älvor, troll och annat oknytt får fäste och här tar författaren tillvara alla möjligheter att gissla både Trumpfakta, vidskepelse, konspirationsteorier och hoppfulla entreprenörer i livsstilsbranschen.

Det går nu inte riktigt så bra för vårt kära kommunalråd. Utan att avslöja för mycket kan man konstatera att ärlighet vara längst. Författaren har skrivit ett efterord där han lyfter fram landsbygdens alla fördelar. Det är som om han till viss del ångrar sitt tilltag och att han svartmålat våra liv som utspelar sig Bergslagsskogarna. En onödig bekännelse. Petteri Nuottimäki kan lita på sin skröna. Den förmedlar en vänkär bild av landsorten sedd genom en smått ironisk skrattspegel. Han kan utan vidare fortsätta att visa sig bland folk i Norberg där han i dag bor och verkar.

Naturligtvis finns det en sens moral. Egentligen en onödig sådan eftersom historien står stadigt på sina vingliga ben.

Petteri Nuottimäki bor numera i Norberg. Han föddes 1968 i Finland.

KARL HJELM