EN ANNAN VÄRLD Minnen från Kina 1961–62

Oct 5th, 2015 | By | Category: 2015-10 okt, Recension

Omslag till En annan världAv Cecilia Lindqvist
Albert Bonniers Förlag, 2015
ISBN 9789100152413, inb, 330 sidor

Detta är en av de vackraste, intressantaste och mest välskrivna böcker jag haft i mina händer de senaste åren. Det är en rikt illustread reseskildring, politisk upplevelse och analys av kinesiskt liv i början av 1960-talet skriven av en av Sveriges främsta Kinakännare, både vad det gäller landet och landets klassiska musik. Denna bok skildrar hennes första möte med det stora landet i öster.

Cecilia Lindqvist kom som 28-åring, via transsibiriska järnvägen, till Peking 1961 för att studera kinesiska och för att lära sig spela det traditionsrika sjusträngade instrumentet qin som hon senare beskrivit i böckerna Teckens rike och Qin, båda Augustbelönade. I den kinesiska huvudstaden mötte hon en värld som chockade henne. Folket levde i misär och svält under hårt politiskt tryck. Hon berättar personligt och engagerat om det torftiga livet som student vid Pekings universitet. Hon tar bilder med en gammal och lånad bälgkamera, bilder som är både vackra och avslöjande och som hon onödigt tar avstånd ifrån i förordet med att hon inte var en van fotograf och att fotografierna därför har brister. Kanske kan en överdrivet teknisk analys hitta dessa brister men fotona som sådana är bedårande ögonblicksbilder från en tid som fanns rätt nyligen och förhoppningsvis inte återkommer: En annan värld.

Dessa bilder ges en skriande kontrast av partiets propagandabilder, teckningar av rosiga, leende kvinnor och unga män som är lyckliga över sin hacka och boken Maos lilla röda. Ingen svält där inte.

Den kommunistiska ideologin genomsyrade allt, från vaggan till graven. Regimen påstår sig ha lösningen på alla problem, men kan inte ordna värme i universitetets genomkylda lektionssalar där det doftar gödsel från de näraliggande åkrarna och den ensidiga kosten tvingar medstudenterna att plocka späda löv från träden för att kompensera grönsaksbristen. För att slippa tappa håret tvingades den svenska studenten ta B-vitaminsprutor. Och bland de första meningar hon lärde sig på kinesiska stod i nybörjarboken: Den amerikanska imperialismen är världens alla folks gemensamma fiende.

Senare skulle trycket hårdna ännu mer när Mao drog igång sin kulturrevolution.

Till att börja med kan hon bara göra kortare resor i omgivningen men efter en tid lyckas hon besegra den stelbenta byråkratin och får göra resor i landet. Förfallet bland rucklen och grisar på gatorna i Shanghai och Zhuzhou beskrivs livfullt men utan baktankar. Författarens beundrar för de strävsamma människorna och de uråldriga traditionerna skiner hela tiden igenom.

Cecilia Lindqvist

Cecilia Lindqvist. Foto Ulla Montan