Jan 15th, 2018 | By | Category: 2018-01 jan, Recension

Omslag till En äkta manAv Dennis Lehane
Since we fell, 2017
Översatt av Johan Nilsson
Albert Bonniers Förlag, 2018
ISBN 978-91-0-016725-7, 429 sidor

Dennis Lehane har i sina tidigare böcker rört sig i manliga miljöer men här skriver han ur ett kvinnligt perspektiv. Huvudperson är TV-reportern Rachel Childs som skickas till Haiti för att bevaka den väldiga jordbävningskatastrofen. Hon är uppväxt i det bekväma Boston, curlad av en mor som aldrig berättat för dottern om vem som är hennes far och nu hamnar hon i en miljö som är henne oerhört främmande. På Haiti möts hon av svält, kolerautbrott, leriga tältläger och en misär utan like.

Hon har svårt att ta till sig intrycken och för att klara jobbet börjar hon dricka. Till att börja med fungerar detta men en dag i direktsändning börjar hon prata obegripligt inför tusentals tittare och kallas hem direkt. Klipp från sändningen fyller internet tillsammans med förklenande kommentarer och hon hinner knappt landa i hemlandet innan hon får sparken – inte ens öga mot öga utan med ett meddelande i mobilen.

Lehane har skrivit en bok om identitet, om självbilden kontrasterande mot hur du uppfattas av resten av din omgivning. Rachel, som nu närmar sig 40, har tid att tänka på detta och på sin försvunne far medan hon gömmer sig i hemmet för att slippa träffa andra människor. Hennes enda uteliv levs på en lokal bar som frekventeras av andra udda människor som också håller sig undan och låter henne vara i fred.

En dag träffar hon en man hon känner igen från tiden för sitt förra äktenskap, en som hon tidigare känt sig dragen till. Han heter Brian Delacroix, de börjar samtala och eftersom han är en god lyssnare känner hon sig åter lugn och uppmärksammad på ett bra sätt, en känsla som övergår i förälskelse. De gifter sig och lever lyckliga ända tills något inträffar som får Rachel att ifrågasätta hela sin tillvaro.

I sin fjortonde roman är Dennis Lehane tillbaka till de platser där han lät Rött regn och Patient 67 utspelas.  En äkta man är en smått angenämt skruvad karaktärsstudie, beskriven utan brådska men med passion och underliggande spänning. Han har mer än en räv, kanske en djävul, bakom örat när han skildrar människors mörka sidor.

Dennis Lehane föddes 1965 och innan han fick sitt stora genombrott med de filmade romanerna Rött regn och Patient 67 skrev han några deckare om det utredande paret Patrick Kenzie och Angela Gennaro. Han är bosatt i Kalifornien tillsammans med sin familj.

BJÖRN ENMAN

Dennis Lehane

Dennis Lehane. Foto Gaby Gerster