ELEFANTSKÖTARNAS BARN

Jan 7th, 2011 | By | Category: 2011-1 januari, Recension

Omslag till Elefantskötarnas barnAv Peter Høeg
Elefantpassernes børn 2010
Översatt av Ninni Holmqvist
Norstedts 2010

Med sina tre första böcker, Föreställning om det 20:e århundradet, Berättelser om natten och Fröken Smillas känsla för snö, placerade sig Peter Høeg i främsta ledet bland de nordiska författarna. Sen kom ett par böcker som inte nådde tidigare litterära höjder och sen blev det tyst. 2007 återkom han med Den tysta flickan, en i mitt tycke bra bok, men som inte fann nåd hos de flesta kritiker. Modetyckarvågen är stor hos den inte alltför begåvade kritikerkåren. Som till största delen följer den upptrampade stigen eller agendan med avvikelser när diverse modenycker dyker upp. Eller driver kulturdebatter som i ärlighetens namn endast är pseudodebatter.

Peter HøegMed Elefantskötarnas barn presenterar Peter Høeg en ny underfundig och märklig roman. En skröna som driver med äventyrs- eller spänningsromanerna, ja egentligen med det mesta, samtidigt som den pekar på aktuella händelser i tiden. Namnen på personerna i romanen exempelvis Anaflabia Borderrud eller Kaj Ofredare Lander är antingen beskrivande eller groteska och medverkar till att läsaren förstår att författaren haft roligt när han skrev romanen. Driften med genrer och den i mångt och mycket påhittiga och driftiga unga damen Tiltes kommentarer, svar eller lösningar lyfter romanen. I synnerhet gäller detta de olika episoderna vid bortforslingen av liket av en gammal dam.

Visst, det här är ingen stor idé- eller tankeroman, men en förbannat rolig skröna som man allt som oftast skrattar både lågt och högt av. En roman som envar mår bra av under det mörka och dystra halvåret.

LENNART HÖGMAN