Nov 29th, 2017 | By | Category: 2017-11 nov, Recension

Omslag till EldstormAv Nevada Barr
Fiestorm, 1996
Översatt av Marie Olsson
Hoodoo Förlag, 2017
ISBN 978-91-983884-1-4, 312 sidor

Jag har lärt mig att tycka om Nevada Barrs böcker om den mänskligt porträtterade rangern Anna Pigeon, vilket jag deklarerat tidigare i dessa spalter.  Dessutom för man i hennes romaner lära sig en massa om de amerikanska nationalparker där hon hamnar på sina klurigt konstruerade uppdrag. Eldstorm är den fjärde boken om Anna Pidgeon och den sjätte i svensk översättning om jag fattat saken rätt.

Nevada BarrPå nyheterna kommer det med jämna mellanrum reportage om förödande skogsbränder i Kalifornien på USA:s västkust och Eldstorm utspelas där – i Lassen Volcanic nationalpark som ligger i delstatens norra del och hyser en aktiv vulkan och varma källor. Elden är fruktansvärd och Pigeon arbetar tillsammans med brandmän som blir allt tröttare ju längre tiden går. Men det ska bli värre. Ett plötsligt väderomslag får branden att komma emot dem och de kan inte göra annat än fly för livet.

När eldstormen dragit vidare visar det sig att två män mist livet – en i de fräsande lågorna och den andre av en kniv i ryggen. Pigeon vill ha hjälp med utredning och evakuering men en plötslig snöstorm sätter stopp för alla försök att nå dem, så nu kämpar de tio överlevande mot en fientlig natur samtidig som de begriper att det finns en mördare mitt ibland dem. Anna tvingas lägga rollen som sjukvårdare åt sidan och anta den som deckare i nationalparkernas egen polisstyrka.

Barrs beskrivning av brandförloppet och mordet och hur det påverkar alla inblandade är skickligt och listigt skrivet. Hon har förmågan att berätta på ett skrämmande kompakt sätt i denna historia som har drag av en slutna rummet-gåta och om överlevnad. Allt utspelar sig dessutom i en miljö som i sig är fascinerande och fascinerande beskriven.

Nevada Barr, döpt efter delstaten där hon föddes 1952, fick till sin huvudperson och var historierna ska utspelas när hon arbetade som vakt i Guadalupe Mountains National Park i Texas. Skickligheten som författare kan komma sig av att hon utbildats i teaterkunskap vid University of California. Numera bor hon med make och husdjur i New Orleans.

KARL HJELM