ELDSDANSEN

Mar 11th, 2010 | By | Category: 2005-3, Recension

Av Helene Tursten
Uppläsare: Gunilla Röör
AlfabetaAnamma 2005
StorySide 2005

Helene Tursten använder sig i den här boken av en gammal modell: ett brott i det förflutna blir aktuellt igen och visar sig ligga bakom händelser i nuet. Men så som Tursten använder modellen känns den inte sliten.

Boken böljar al1tså med några händelser som utspelas 1989-1990. En man blir innebränd i sitt hus. Tecken tyder på att branden kan ha varit anlagd, men den kan också var följden av sängrökning. Irene Huss är vid den här tiden ganska ny som polis. Hon får ansvar för utredningen men lyckas inte komma fram till en lösning innan hon tvingas lägga arbetet åt sidan.

2004 aktualiseras det 15 år gamla fallet. En ung flicka, Sophie, försvinner och hittas efter några veckor delvis förkolnad i ett nedbrunnet hus. Hon visar sig vara den unga flicka som Huss förhörde i samband med branden 1990 utan att lyckas få några svar från henne. Hennes kropp innehåller höga halter av starka läkemedel och den har skador som pekar mot att det skett ett brott.

Även som vuxen har hon svårt med kontakterna med andra människor. Hon har nu utbildat sig till dansare och har just skapat en balett som hon kal1ar Eldsdansen. De medverkande beslutar att framföra verket trots att hon är död. I Hamlet låter prinsen en skådespelartrupp framföra en pjäs i pjäsen där han avslöjar hur han tror mordet på den gamle kungen gick till.

När Huss ser dansföreställningen förstår hon att Sophie i dansens form berättar vad som hände för 15 år sedan. Nu inser hon vad som hände vid den tidigare branden och lyckas även lösa det aktuella fallet.

Boken innehåller många inslag som är typiska för en polisroman. Mycket slit med att leta bevis, många ledtrådar som inte för någonstans. Som läsare tröttnar man dock inte. Huss familj och hund finns med i bakgrunden hela tiden och man följer med intresse vad som händer dem. Familjens öden knyter ihop de olika romanerna utan att stjäla intresse från det viktiga: brottsutredningen.

Ännu en spännande och läsvärd deckare från Helene Turstens Mac!

BENGT HEURLIN