Aug 4th, 2017 | By | Category: 2017-08 aug, Recension

Omslag till EldpojkenAv S. K. Tremayne
The Fire Child, 2016
Översättare Ylva Mörk
Lind & Co, 2017
ISBN 978-91-7461-704-7, 356 sidor

S. K. Tremayne är pseudonymen för den 54-årige brittiske författaren Sean Thomas, som också skriver under pseudonymen Tom Knox. Han är journalist och bor i London. År 2015 gav S. K. Tremayne ut boken The Ice Twins, som genast blev en storsäljare och översattes till 26 språk. Eldpojken publicerades 2016 och har även den blivit en bestseller.

Handlingen utspelar sig i Cornwall. Den arbetslösa fotografen Rachel kommer från en trasig familj och enkla förhållanden i London. Hon gifter sig med David, en aristokrat med 1000-åriga anor och änkling, och flyttar till hans nergångna gods Carnhallow vid Cornwalls kust. Några år tidigare försvann Davids tidigare hustru Nina i ett av traktens många gruvschakt och hon antas vara död. Rachel tycker sig ha funnit lyckan med en man som älskar henne, en tillgiven styvson och med ett imponerande gods i Cornwall. Men gradvis förändras pojken Jamies beteende. Han kommer med skrämmande profetior och säger sig se sin döda mors vålnad. Först tänker Rachel att han gör det för att straffa henne, men inser snart att han är mer traumatiserad än hon trott. När hon tar upp det med David möter hon bara motstånd; han vill inte alls prata om Jamies utbrott och han vägrar att prata om vad som hände när Nina försvann. Sommaren övergår i höst och mörkret blir djupare både utomhus och inomhus. Äktenskapet knakar i fogarna och Jamie mår allt sämre. En dag förutspår Jamie att Rachel ska dö lagom till jul.

SK TremayneS.K. Tremayne bygger skickligt upp en stämning som blir allt olustigare och kryper under skinnet på läsaren. Scenen är ett ensligt beläget, nedgånget gods med outforskade källare och stora delar av huset som står öde. Stormar och strömavbrott bidrar till obehagskänslan när man läser. Man vet inte om det som händer är Rachels fantasier eller om det verkligen sker. Situationen blir alltmer skrämmande, och man förstår att både Rachel och Jamie lider av psykiska störningar. Författaren ger små ledtrådar till vad som egentligen händer ända fram till det rafflande slutet. Trots det hålls läsaren i ovisshet in i det sista och upplösningen blir oväntad.

Sammanfattningsvis är Eldpojken en härlig rysare som är svår att lägga ifrån sig trots att den fyller läsaren med obehag hela tiden. En mycket välskriven bok