Dec 30th, 2012 | By | Category: 2012-12 dec, Recension

Omslag till EldnattAv Yrsa Sigurðardóttir
Horfðu á mig 2011
Översättning Anna Gunnarsdotter Grönberg
Modernista  2012
ISBN 978-91-86629-23-6, inb, 440 sidor

”Jag hade skrivit fem humoristiska barnböcker och var trött på att vara rolig och snäll”, säger den isländska författaren Yrsa Sigurðardóttir i en nyskriven intervju. Nu har hon skrivit tre böcker, som i stället för humor och snällhet är fulla med till synes (?) övernaturliga kusligheter och vanlig mänsklig ondska. Huvudperson är den kvinnliga advokaten Thora Gudmundadottir med kontor, barn och sambo.

Yrsa �S�i�g�u�r�d�a�r�do�t�t�i�rEldnatt utspelar sig Reykjavik i januari 2010. Det är iskallt och grått och landets ekonomi är körd i botten. Thora har inte så mycket att göra. Hon blir uppringd av en psykopat och pedofil på en låst avdelning. Han vill att hon ska åta sig en medfånges fall och få honom frikänd. Denne har Downs syndrom och är fälld för att ha orsakat en brand i ett handikappboende, där samliga omkom.

Thora tvekar, men efter att ha gått igenom rättegångshandlingarna blir hon alltmer övertygad om hans oskuld. Hon åtar sig fallet men kan inte förstå sin uppdragsgivares motiv. Läsaren, men inte Thora, får under berättelsens gång insyn i några andra människors liv, som till synes inte har med fallet att göra. En radiopratare får hotfulla samtal under sändning och i ett hus, där en ung flicka skulle sitta barnvakt, men blev dödad på gatan utanför av en smitande bilist, känner barnets mor ibland en kväljande stank som av död och ser egendomliga tecken i plötslig rimfrost på barnkammarfönstret. Är det flickans osaliga ande, som försöker ta kontakt med barnet?

Thora kämpar på och tack vare idogt fotarbete och en och annan ingivelse genomför hon sitt uppdrag till allmän belåtenhet.

Författaren lyckas också till slut reda ut alla trådar, som hon har trasslat till för att förvilla läsaren. Möjligen är det några trådar för mycket och trots att det övernaturliga inslaget i huset med det lilla barnet, vars barnvakt dog utanför, får både en naturlig förklaring och spelar en central roll i historien, lämnar det hos mig en obehaglig, krypande känsla . För min del hade jag gärna varit utan just denna speciella isländska krydda.

BERIT ENGDAHL