ELDDÖPT

May 15th, 2017 | By | Category: 2017-05 maj, Recension

Omslag till ElddöptAv Filip Alexandersson
Norstedts, 2017
ISBN 978-91-1-307310-1, 419 sidor

Precis som Filip Alexandersons första roman Förstfödd är Elddöpt en mycket dramatiskt laddad bok där övernaturliga inslag är legio. Även här är Jonas Hellemyr huvudperson och nu har han fått veta lite mer om sitt ursprung, det han jagade efter i debutboken.  Jag har aldrig varit värst förtjust i berättelser där personer har krafter utanför det normala. Då förlorar logiken sin mening och historien kan dra iväg vart tusan som helst.

Här finns konspirationer inom både släktskap och politik, en familjefejd sedan århundraden tillbaka ligger i botten och där ett hemligt sällskap vid namn Tribunalen har stor betydelse. Thrillerelementen beskrivs mycket filmiskt (författaren är skådespelare och böckerna är på väg att bli TV-serie) och Alexandersson har nog kikat på Arkiv X och Twin Peaks mer än en gång när han skapat den underliggande känslan i sina romaner.

Den mordiska organisationen Tribunalen leds av Hellemyrs biologiske far, som går under namnet Anders Svedberg, och nu har huvudpersonen insett att han är en av de individer som har övernaturliga förmågor och ingår i ett parallellt universum. Men Jonas är också eftersökt av Tribunalen som satt ett pris på hans huvud och skickat sina mördare efter honom. Därför är det bra att han sitter på kåken för de väpnade rån Alexandersson berättade om i förra boken, där har de inte lika lätt att hitta honom.

Men berättelsen börjar egentligen ännu tidigare. År 1856 blev systrarna Signe och Liv föräldralösa genom ett illdåd utfört av denne Svedberg. Författaren låter systrarna lotsa  läsaren genom valda delar av den svenska historien samtidigt som ha berättar om de ondsinta medicinska experiment (det handlar om autoimmunitet som är immunförsvarets skadliga angrepp på kroppens egen vävnad) som den ljusskygga Tribunalen sysslar med, experiment som hotar världsfreden. Jonas Hellemyr blir den som ska avslöja konspirationen.

Hänger ni med?

Författaren Nils Filip Alexanderson föddes 1975, studerade vid Teaterhögskolan i Stockholm, anlitades av Park- och Riksteatern, Enskedespelet samt Dramaten där han medverkat i ett tjugotal sedan debuten 2005. Han har medverkat i ett antal TV- och filmproduktioner och driver det konstnärliga forskningskollektivet Cabaret Electrique som arbetar med motion capture och scenkonst.

BJÖRN ENMAN

Filip Alexanderson

Filip Alexanderson. Foto Viktor Fremling