Jun 30th, 2019 | By | Category: 2019-06 juni, Recension

Omslag till Efter skandalenAv Sarah Vaughan
Anatomy of a scandal, 2018
Översättning Molle Knapert Sjölander
Albert Bonniers förlag, 2019
ISBN 978-91-0-017762-1, inbunden, 335 sidor

På tv gick för en tid sedan kortserien En typisk engelsk skandal, som bygger på verkliga händelser. Också den här boken kretsar kring en politikers och regeringstjänstemans skandal, och skulle kunna klassas som rättegångsthriller, men det är att snäva in den för mycket.

Huvudpersoner är två kvinnor, den ena hustru till den framgångsrike politikern, den andra en framgångsrik advokat, mestadels målsägarbiträde åt våldtagna eller sexuellt utnyttjade kvinnor. Navet i berättelsen är politikern, som när boken börjar har avslöjats ha en älskarinna, en nära medarbetare på departementet, han erkänner och ångrar sig, vill satsa på familjen. Men efter en vecka har den skandalen blåst över, för att lite senare blossa upp när älskarinnan anklagar honom för våldtäkt, för det där sista mötet efter att han sagt att affären måste ta slut.

Så det blir rättegång, och läsaren får följa hustruns reaktioner och advokatens arbete med att få honom fälld, för våldtäkter är verkligen något som hon hatar, och hon är helt säker på att han är skyldig.

Allt började i Oxford. Politikern och hans fru träffades där. Han, en Eton-grabb med rika föräldrar är också med i suparklubb för likasinnade studenter med rika föräldrar med fina anor, och där festerna på restaurang brukar sluta med att restaurangen får repareras under ett par dagar. Sådana klubbar lär fortfarande finnas. Och där hände något, ett annat mysterium, som gör att han och kompisen som blev premiärminister har ett förflutet som inte får bli känt.

Jodå, vi får veta på slutet. Men det viktiga är hur de två kvinnorna känner och reagerar på skandalen. Det är alltså mycket mindre en deckare, egentligen inte alls, utan ett par kvinnoporträtt från ungdom till i dag. Inga hjältar eller skurkar, bara vanliga människor trots fina jobb och omständigheter. Men politiker tycks författaren inte lita på, efter att ha jobbat som politisk journalist. Och Oxford studerade hon själv i.

Välskrivet, spännande, mycket MeToo, och våldtäktsrättegångar är lika otrevliga i London som i Stockholm.

LEIF-RUNE STRANDELL

Sarah Vaughan