EDWARD FINNIGANS UPPRÄTTELSE

Mar 6th, 2010 | By | Category: 2006-4, Recension

Anders Roslund & Börge Hellström
Piratförlaget 2006

I delstaten Ohio i landet USA – det som brukar kallas frihetens stamort på jorden – satt den 30 augusti 2006 sammanlagt 195 personer (193 män och 2 kvinnor) och väntade på att myndigheterna skulle döda dem. En av dem, Gary Johnson, en afroamerikan är 56 år gammal och han placerades på ”death row” den dagen då jag fyllde 27. Nu fyller jag snart femtio och Gary Johnson sitter fortfarande och väntar på att staten Ohio ska ta livet av honom. Enligt fängelsemyndighetens hemsida har man hittills tagit livet av 366 personer i Ohio. Den elektriska stolen, som kallades ”Old Sparky” togs ur drift 2002 och numera ger man fången en dödlig injektion istället. Tiden för avrättningar har flyttats från kl 21 till 10 på förmiddagen av besparingsskäl och för att vad man kryptiskt kallar ”dra fördel av affärstiderna”.

Anders Roslund och Börge Hellström har skrivit två tidigare kriminalromaner Odjuret och Box 21 som handlar om pedofili respektive trafficking. Nu lyfter författarkollektivet horisonten en bra bit och låter den Siw Malmkvistsälskande kommissarie Ewert Grens gå i närkamp med dödsstraffet.

Dansbandssångaren John Schwarz gör en dumhet på Finlandsfärjan då han sparkar en berusad passagerare i ansiktet. Följderna för Schwarz blir minst sagt drastiska. Samtidigt med att Ewert Grens får hand om misshandelsfallet får vi parallellt följa Vernon Eriksen, vaktchef på death row på fängelset i Ohio, men samtidigt i hemlighet aktiv motståndare till dödsstraffet.

Det här är en annorlunda men mycket bra bok som jag hoppas att många tar tillfället att läsa. Historien har konstruerats på ett finurligt sätt och spänningen ligger tät som Lützens dimma genom varje kapitel. Roslund och Hellström visar att det inte behöver skvätta blod på varje sida för att man som läsare ska ha andan i halsen. Tack för det.

Edward Finnigans upprättelse är en kraftfull vidräkning med det amerikanska sättet att döda sina medborgare. Och Edward Finnigan, som är en hämndgirig pappa och inget annat vill än att se sin dotters mördare död, blir han någonsin vinnare, eller för alltid en förlorare? Sedan kan jag inte låta bli att rekommendera filmen The life of David Gale, med Kevin Spacey i huvudrollen, som eventuellt inspirerat de skickliga författarna.

PER ERIK TELL