DX-BOKEN Om en trevlig radiohobby och den svenska DX-historien

Jan 4th, 2017 | By | Category: 2017-01 jan, Recension

Omslag till DX-bokenAv Ronny Forslund
Med förord av Jan Mosander
Music & Mediaproduction i Hudiksvall, 2016
ISBN 978-91-983717-0-3, 384 sidor

När jag i början av 1960-talet träffade Jan-Erik Rehn, gitarrist och kapellmästare i popgruppen The Panthers från Tallåsen utanför Ljusdal, fick jag reda på att jag faktiskt varit DX-are i litet format utan att veta om det. 1954 började jag leta efter musik i morföräldrarnas Luxor-radio och blev lycklig när jag fick in Radio Luxemburg. Men Janne var mer avancerad än så. Ett rum i hans hus hade väggarna fyllda med vimplar och färggranna kort från radiostationer världen runt, ett tack från dem sedan han skickat dem bevis på att han lyssnat på deras program. Han lärde mig att DX betyder att man lyssnar på kortvågsprogram som sänds långt bortifrån, ju längre bort desto bättre.

Ronny ForslundOm detta radiointresse, som numera inte är så utbrett som det varit, har Ronny Forslund författat en riktigt intressant och rikt illustrerad bok. Flera av de vimplar och kort som finns på färgbilder mindes jag från Jannes vägg. Men det intressantaste i boken för den som inte är aktiv DX-are är nog berättelsen om hur radion utvecklats till att bli en oumbärlig pjäs i var mans hem och om hur mediet använts både för nyheter, folkbildning, musiklyssning och propaganda. Emellanåt har radion ansetts farlig, något som politiker i olika länder (inte minst i Sverige) försökt stoppa. När finske affärsmannen Jack S. Kotschacks eterbaby Radio Nord startade den 8 mars 1961 och på allvar och på nära håll utmanade det svenska radiomonopolet (samma år hade danska Radio Mercur övertagits av Britt Wadner som året efter döpte om stationen till Radio Syd, men sågs inte som lika politiskt farlig eftersom Skåne ligger långt från huvudstaden). Nu blev det fart på den socialdemokratiska regeringen, en ny lag med förbud mot sändningar som riktade sig mot Sverige skapades i all hast och den 30 juni 1962 upphörde sändningarna från fartyget Bon Jour. Staten trakasserade även Britt Wadner, som kastades i fängelse och till sist flyttade sin eterverksamhet till Gambia. Det har man svårt att tänka sig nu när radio- och TV-sändningar härjar fritt från alla hål och kanter.

Forslund berättar initierat om radions förgrundsfigurer (och naturligtvis en hel massa om olika framstående DX-are), om både bekanta och obskyra stationer med kortfattad historik. Somliga sände på svenska från både Kongo, Surinam och Peru. Jag trodde, missledd av boktiteln, att ämnet skulle var smalt och trångt. I stället visar det sig vara en riktigt intressant bok om en företeelse vi alla har nära oss.