Oct 27th, 2016 | By | Category: 2016-10 okt, Recension

Omslag till Duvornas tunnelAv John le Carré [pseud för David Cornwell]
The Pigeon Tunnel. Stories from my life, 2016
Översatt av Klas Östergren
Albert Bonniers Förlag, 2016
ISBN 978-91-0-016280-1, 336 sidor

Detta är en sällsynt inträngande och faktiskt riktigt gripande berättelse om ett författarliv som startade som ett spionliv. Det handlar alltså om David Cornwell som blivit internationellt känd som författaren John le Carré, mannen som gett kalla krigets spegelvärld ett ansikte. Han har beskrivit en tillvaro där allt kan köpas – och säljas – om priset är det rätta, där människoliv inte är hårdvara som människan faller ur sin roll och där förräderi är en option även om den inte är den mest vanliga.

Cornwell vet mycket om detta eftersom han arbetat i Hennes Majestäts hemliga tjänst, inom den gren som gått – och kanske fortfarande går – under namnet ”Firman”.

Det började i den schweiziska huvudstaden Bern där Cornwell som studerande 17-åring fick uträtta små ärenden. När han fyllt 25 år 1956 värvades han till den brittiska underrättelsegrenen MI5 men sökte sig sedan självmant till deras utrikesavdelning MI6. Han har dansat med många av den politiska elitens elefanter, med Nobelpristagare och skådespelare (en av de senare, Alec Guiness, blev hans vän och dryckesbroder och fick stå som förebild för Smiley, en av le Carrés mest framstående romangestalter) och han berättar om sin far, den charmigt begåvade storskojaren Ronnie, som var specialist på att bränna andras pengar men alltid hävdade sin oskuld när han sattes bakom galler.

Det är en underbart välskriven memoarbok, fylld av inlevelse och brittisk humor. Han beskriver den del av tillvaron som de flesta av oss aldrig får en skymt av och han gör det så att vi – nästan – förstår. Han delger oss motiven, som inte alltid är politiska, och berättar om drömmarna hos de människor som hamnat i olika underrättelsetjänsters klor, om moraliska inre konflikter och den tomhet som kommer av otillräcklighet.
Människans minne är, som väl de flesta vet, inte att lita på fullt ut. Som den researcher Cornwell är anlitade han privatdetektiver att gräva upp alla de uppgifter de kunde hitta om honom och även om hans far.

Intressant är berättelsen om hur han lärde sig skriva så pregnant som han gör. När han arbetade för MI5 lästes hans rapporter av ämbetsmännen där och de högg ner på allt som kunde tolkas som otydligt eller ordbajseri. Han menar att ingen förlagsredaktör han senare stött på varit lika noggrann eller haft lika rätt. De tvingade honom att uttrycka sig klart. Det var den nyttigaste författarskola man kan tänka sig. Han är dock skeptisk mot allt som påstås vara sanning. Sanning, vad är det?

David Cornwell föddes 1931, studerade vid Oxford och arbetade sedan som lärare vid Eton och som diplomat i Bonn 1960–1964. Han blev ett världsberömd som författare när han 1963 gav ut Spionen som kom in från kylan – den mest berömda av alla agentskildringar. Den har följts av en lång rad förstklassiga romaner där han skildrat spioneriets och förräderiets drivkrafter och hans böcker har översatts till 36 språk och många av dem har filmats. Turerna kring dessa filmatiseringar och om de filmer som aldrig blev av finns med som en roande berättelse i memoarboken.

John le Carre

John le Carré. Foto White Hare Productions Ltd