DU FURSTE AV DET VÄLDIGA PAMPAS Evert Taube i Argentina

Sep 20th, 2011 | By | Category: 2011-9 sep, Recension

Omslag till Du furste av det väldiga PampasAv Göran Gynne
Norstedts 2011
ISBN: 978-91-1-303425-6, 210 sid

Göran Gynne har varit chefredaktör på tidningen Vi och numera ordförande i Taubesällskapet vars tidskrift han också är redaktör för. Han har vidare lett Taube-resor till Argentina, Provence, Ligurien, Toscana, och och den svenska skärgården, så man kan väl säga att han är lämpad för att ge ut en skrift som denna.

Han är inte heller ensam inom genren ”hyllningsböcker till artister, skådespelare och filmregissörer”. I år har det kommit en uppsjö sådana, och fler lär vara på väg.

Göran Gynnes skildring av den unge sjömannen som drömde om att bli konstnär, hamnade i Argentina 1910 och blev mätningsarbetare vid de väldiga utdikningsarbetena på Pampas är underhållande och faktiskt riktigt lärorik. Den som tror sig ha fått veta sanningen om diktarens äventyr i hans visor och böcker får en näsknäpp av Gynne. Taube vrängde och vred på verkligheten för att dikten skulle bli en poetisk sanning som var mer sannolik än vad som hände i det verkliga livet.

Evert Taube (1890–1976) föddes på Vinga utanför Göteborg och blev kvar där tills han var nybliven tonåring. 1907 kom han till Stockholm efter att ha gått i skola i Malmö och nu skulle han förverkliga sina konstnärsdrömmar. Han hade lärt teatermåleri på Stora Teatern i Göteborg men bara fått ägna sig åt ”plankstrykning”. I Stockholm skulle det bli allvar av. Han umgicks med den tidens konstnärer men något genombrott fick han inte och fadern gav honom två alternativ: antingen studera på internat eller göra som bröderna och gå till sjöss. Det blev sjön och långa resor innan han återigen kämpade för sitt konstnärsskap i Stockholm och London. Han fick det knapert och valde att gå till sjöss igen. Efter en del äventyr hamnade Evert i Buenos Aires i Argentina och det var här embryot till den estradör och poet som skapade visor om Rio de la Plata, hålan Samborombón ”by förutan gata” och den vackra Carmencita.

Gynne berättar ledigt och kunnigt om poetens verksamhet i Argentina där han ville göra karriär som bildkonstnär men fick nöja sig med att bli tidskriftsillustratör. När hemlängtan satte in kunde han tänka på att Buenos Aires kajer var ”lagda av sten från Bohuslän”. Du furste av det väldiga Pampas innehåller en hel del anekdoter om Taube i det sydamerikanska landet.

Det är en intressant och givande skildring, rikligt illustrerad, där Gynnes redogörelse för sin jakt på platser som haft med nationalpoeten att göra blir nästan lika skojig som Taubes egna äventyr. Och han tillrättalägger gång på gång missuppfattningar som skapats i svenska hjärnor med utgångspunkt från visorna. Ibland hejdar han sig och visar på att Evert nog hade rätt i alla fall.

Göran Gynne

Göran Gynne. Foto Jacob Forsell

Taggar: ,