DRÖMMARNAS BERG

Apr 22nd, 2008 | By | Category: 2008-3, Recension

Omslag till Drömmarnas bergAv Arthur Machen
The Hill of Dreams, Ornaments in Jade 1890-tal
Översatt av Arthur Isfält
Alastor Press 2008

Den brittiske författaren Arthur Llewellyn Jones-Machen föddes den 3 mars 1863 i Caerleon i Wales och avled den 15 december 1947. Mellan dessa datum blev han känd för berättelser i skräckgenren, ofta påverkade av hans uppväxt på den walesiska landsbygden. Han flyttade i tjugoårsåldern till London där han kom i kontakt med ockultismen och det drogmättade, dekadenta fin de siecle. Påverkad av Edlar Allan Poe skrev han i början av 1990-talet novellen The Great God Pan, publicerad i en bok 1894 tillsammans med The Inmost Light (Det inre ljuset). Året därefter kom skräckboken Three Impostors.

Arthur MachenHans troligen mest kända berättelse är The Bowmen som kom 1914. I den hjälper spöken från slaget vid Azincourt första världskrigets brittiska soldater vid reträtten från Mons. Han anses har betytt mycket för senare författare som H.P Lovecraft.

Hans inflytelserika roman Drömmarnas berg där också Ornament i jade ingår har nu utkommit i pocket hos förlaget Alastor Press i Malmö.

Den dekadenta Drömmarnas berg (inspirerad av författare som Rimbaud, Huysmans och Verlaine och för första gången utgiven på svenska) handlar om den unge Lucian Taylor som somnar i en gammal romersk borgruin i Wales och därefter börjar hemsökas av ohyggliga visioner. För att komma undan dem flyttar han till ett nergånget kvarter i London där han förgäves försöker skriva en bok. I stället drivs han längre och längre in i vanvettet. När den kom ut geniförklarades Machen av Sir Arthur Conan Doyle. I den nya utgåvan finns en introduktion till hur Drömmarnas berg kom till och ett fylligt efterord om Machen.

H.P. Lovecraft har hyllat Machen som en av de mest betydande pionjärerna i genren och både Clive Barker och Stephen King haft honom som inspiratör.

ÅSA PETTERSSON