DREGEN SJÄLVBIOGRAFIN

Sep 9th, 2013 | By | Category: 2013-09 sep, Recension

Omslag till DregenAv Andreas Tyrone Dregen (ursprungligen Svensson) och Tore S Börjesson
Norstedts 2013
ISBN 978-91-1-305194-9, 331 sid

Självbiografin är en halvsanning som underrubrik. I stort sett är det en hyllningsskrift till den person som kallats Sveriges mest utpräglade rockartist. Dessutom kan man tolka boken som en PR-insats inför Dregens nyutkomna skiva och den som ska komma ut senare denna månad.

Dregen Andreas Tyrone (ursprungligen Svensson)Det har kommit en hel del musikerbiografier på senare tid, både om enskilda musiker och hela band. Dregens bok, berättad för Aftonbladets musikjournalist Tore S. Börjesson, skiljer sig inte mycket från det som tydligen blivit tradition i denna biografibransch. Börjesson berättar om  Andreas Tyrone Svenssons uppväxt i Nässjö (namnet Dregen kom senare), där hans far hänger sig när pojken är elva år, hur han upptäcker musiken, skaffar gitarr, bildar band och kämpar fram till genombrottet. Det är här känslan av hyllningsskrift blir som starkast och Börjessons berättelse har stark nostalgifaktor. Det är nog många musikintresserade ungdomar som känner igen sig i flera delar av uppväxtskildringen. Det har visst intresse men eftersom man vet hur det ska gå vill inte spänningen så gärna infinna sig. Det berättas en del om sex (mindre är i många andra volymer om rockartister), om alkohol och droger och hur man kan lyckas att lägga sådant missbruk bakom sig.

Lite intressantare blir skildringen av hans upplevelser under de första åren med Backyard Babies och än mer hur framgångarna tog fart med The Hellacopters. Valet mellan barndomskompisarna i det första bandet och karriärmöjligheterna i Hellacopters som såg ut att bli nästa stora grej i USA. Slumpen, om man tror på den, gjorde att båda banden visade framfötterna ungefär samtidigt.

Tore S BörjessonFörst berättar Börjesson (bilden tv) historien ur sin synvinkel och senare får Dregen själv berätta i jagform. Lite klurigt det där eftersom Börjesson i sitt avsnitt kan sköta skrytet om sin huvudpersons alla goda och unika sidor något som får Dregen själv att verka ödmjuk. Det är möjligt att den ödmjukheten finns, jag borde inte tvivla på det.

Han framställs som en kompromisslös man som redan i skolan visste vad han ville bli – en rockstjärna som skulle leva en sådans intensiva, självförbrännande liv. Han lyckades ju. Har vunnit grammisar, har kunnat spika upp guldskivor på väggen, i stort sett gjort det han velat och har turnerat världen runt med band som Kiss och AC/DC.

I baksidestexten säger han att han ville unna sig allt. I boken är han aningen återhållsam i sina berättelser om ”allt”.

Hans förhållande med hustrun Pernilla Andersson tycks vara gott, kanske särskilt gott sedan de både hamnade mitt i den tsunami som inträffade 26 december 2004 och orsakade tidningsrubriker världen över.

Det är en lättläst bok som innehåller bilder från karriären liksom familjebilder. Eftersom Dregen är en rockikon kommer den troligen att få många läsare. Inte mig emot.

JAN NYGREN