DRÄNKT

Mar 22nd, 2015 | By | Category: 2015-03 mars, Recension

Omslag till DränktAv Frida Andersson Johansson
Stimpla Publishing, 2015
ISBN 978-91-981694-4-7, 316 sidor

På senare tid har vi sett sammanslagningen av nordisk folklore och gotiska skräckhistorier dyka upp i flera olika fora. I TV-form har den stigit fram i serien Jordskott och filmer som Vittra, Thale och Trolljägaren ur sentida filmrepertoar hör väl också dit. Även inom seriemediet och romankonsten har denna nya subgenre visat sig, så det är knappast underligt att hitta en ny bok på temat i Frida Andersson Johanssons Dränkt.

I huvudpersonen Unns närhet börjar underliga saker hända trots att hon själv tycker sig vara en fullt normal singel som umgås med vänner och ser till att sköta sin hälsa enligt moderna gängse mönster. Men när märkligheterna börjar dyka upp – en plötslig häftig törst, trötthet som med ens bara finns där och skarpa migränattacker – börjar hon tvivla på sin normalitet. Har hon ärvt psykisk labilitet av sin mor? Eller är det den mystiske grannen med sin påträngande musik det beror på.

Frida Andersson JohanssonFrida Andersson Johansson har skrivit en suggestiv historia om en ung, ambitiös kvinna som plötsligt drabbas av fruktansvärda mardrömmar. Det hjälper inte att hon försöker jogga bort besvären i ett vårspirande Gömmarens naturreservat eller ta några drinkar tillsammans med väninnorna. Allt återkommer ändå till det når en klimax då hon hittas sanslös vid en tjärn i Gömmarskogen.

Den gemensamma nämnaren för allt det underliga som händer henne och andra människor i Stockholmstrakten den här våren tycks ha att göra med vatten. Runt om huvudstaden drabbas folk av underliga dödsfall som visa alla tecken på drunkning trots att offren hittas på torra land. Först avfärdar myndigheterna allt som olycksfall men börjar småningom tvivla. Och Unn dras in i den suggestivt beskriva härvan av mytologi, mysticism och verklighet.

Författaren skriver rappt och snabbt utan att tappa fokus och hennes sätt att koppla samman gammal folktro med dagens stressiga verklighet ger ordet surrealitet en ny och lite vriden innebörd. Lite feminism får man på köpet.

ELISABETH CARLSSON