DRAKAR LYFTER I MOTVIND

Apr 27th, 2020 | By | Category: 2020-04 apr, Recension

Omslag till Drakar lyfter i motvindAv Frida Moisto
Bokfabriken, 2019
ISBN 978-91-78351-50-3, 461 sidor

Frida Moisto, född 1983, arbetar som sjuksköterska och bor i Jönköping. Hon debuterade 2018 med Som nitroglycerin, en deckare med kriminalkommissarien Lisa Engström som huvudperson. I Drakar lyfter i motvind är den andra fristående delen i serien om den udda kommissarien.

Handlingen utspelar sig i Jönköping. Johan Lundblad, som är Jönköpings innekille nummer ett, hittas död efter att ha blivit knivhuggen. Jönköpingspolisens Sten Johansson och Lisa Engström får hand om mordet. Fallet är extra känsligt då Lundblads morbror Leif Blomqvist arbetar på samma polisstation och dessutom hatar Lisa Engström. Hon är kantig, har svårt för kontakter och för att passa in och döljer ett mörkt förflutet. Leif börjar söka information om Lisa i syfte att hitta hennes hemlighet. Om han avslöjar henne kommer hon förlora både arbete och sitt förhållande med sjuksköterskan Jonas. Johan Lundblad har också haft hemligheter och hans mamma har gått långt för att dölja dem. När en person som stått Johan nära hittas mördad förstår polisen att utredningen är större och mer komplicerad än de först trodde.

Boken handlar således mycket om Lisa Engström, hennes problem på jobbet och i privatlivet och mörka händelser i hennes ungdom. Moisto skriver flyhänt och håller spänningen vid liv genom hela boken. Många av personerna i handlingen tecknas tydligt och särskilt Lisa träder fram som en komplex person och strulpelle. Mordhistorien blandas med snabba nedslag i Johan Lundblads liv och vad han mor tvingat honom att genomlida.

Även om det dröjer långt in i boken innan hemligheten avslöjas förstår läsaren det snabbt. Just den delen känns något förlegad och hade passat bättre tjugo–trettio år tidigare. Själva mordhistorien följer en relativt enkel uppläggning och det är ingen större svårighet att lista ut motivet eller vem mördaren är. Upplösningen kommer snopet abrupt, och här hade jag velat se ett elegantare avslut. Antagligen har Moisto valt detta slut för att leda in i nästa bok om Lisa Engström. Sammanfattningsvis blir betyget ändå en spännande och underhållande bok .

Jag undrar över titeln: Drakar lyfter i motvind. Den är nästan exakt som En drake lyfter bara i motvind av Dekius Lack och som handlar om en kriminalpolis i Lund.

Frida Moisto

Frida Moisto. Foto Tommy Engström