DR. POGGIOLI: CRIMINILOGIST

Mar 12th, 2010 | By | Category: 2005-1, Recension

Av T. S. Stribbling
Redigerad av Arthur Vidor.
Crippen & Landru 2004
Nr. 14 i förlagets klassikerserie

T. S. Stribling (1881-1965) hade då jag aldrig hört talas om. Han vann Pulitzerpriset 1932 för den numera bortglömda romanen The Store. Stribling var en av Ellery Queens favoritförfattare. Den här samlingen med åtta aldrig omtryckta berättelser ur gamla mags plus en nyupptäckt novell visar återigen vilka baddare det fanns i det förflutna. Den halsbrytande långnovellen Shadowed betecknar Vidro som ”den mest ambitiösa (fast inte den mest tillfredsställande) av Poggioli-berättelserna”. Och visst är denna fascinerande och gränsöverskridande historia märklig. Striblings hjälte som är en klart rationell tänkare hamnar i sitt resonerande långt ute i metafysik och tvingas lämna sin post vid Ohio State University.

Stribling går här längre än John Dickson Carr gör med sitt ockulta slut i Svart Sabbat. I likhet med vad Bencolin gör i en tidig novell av just Carr löser Poggioli ett fall först när det är för sent. Över huvud taget hamnar Poggioli med sitt detekterande och logiska resonerande inte sällan snett. Liksom Gardners noveller i The Danger Zone demonstrerar dessa Strihlings nio noveller från den andra Poggioli-perioden 1929-1935 (totalt skrevs Poggioli-noveller i tre omgångar) hur gångna tiders glömda författare med flyt i pennan skickligt strukturerade deckarmysterier. Förlaget ”varnar” för Striblings ”stereotypa språk” vid beskrivningen av afro-amerikaner och andra etniska grupper, men vad gör det att han använder ordet ”nigger” när han de facto och med stor insikt vänder sig mot rasismen, vilket också påpekas i förordet. Läs själv.

BERTIL FALK