Jan 25th, 2008 | By | Category: 2002-4, Recension

Av John Grisham
The Summons 2002
Översatt av Sam J. Lundwall
Albert Bonniers Förlag 2002

Till en början undrar den av författaren skickligt pacificerade läsaren när historien ska ta fart och märker därför knappt när stiltjen redan övergått i intensiv spänning. Tack så mycket, Grisham!

Gruvlighetens gruvlighet skildras påträngande i denna tragikomiska roman. Trots den skenbart vardagliga lunken hetsas den otålige läsaren vidare, liksom resonören Ray Atlee, professor i juridik. En själens renlighetskamp mot det kalkylerande svarta jaget trappas smygande upp till härlig introvert nervskruv.

Ett brev om ett angeläget familjemöte dimper ned i professorns brevlådan. Familjen består av två (vuxna) bröder och en döende pappa domare. Kärleks- och hatkontakten dem emellan har hållits på geografiskt avstånd medelst flytt, flykt genom narkotikarus och oförmögenhet till gossighet. Brevet betyder att en knappast önskvärd konfrontation är å färde. Men det är inte detta som händer. Ett dilemma av allt överskuggande dimension uppstår överraskande och växer till sig fortgående.

Det hela handlar om en av de sju dödssynderna. Läsaren biter sig (bildligt talat) i läppen och kan inte undgå en egen inre rannsakning. Ray Atlee är så vanlig att han kunde vara en själv. Trassligheterna känns igen – men hur kom man dit? Humor, ironi, svartsyn och svidande insikt är ingredienserna i denna anrättning som rekommenderas. Ett tips dock; kasta omslaget! Läs inte om innehållet på flik och baksida i förväg . Njut av en rejäl dos oförberedd katharsis.

HELENA SIGANDER