Aug 1st, 2017 | By | Category: 2017-08 aug, Recension

Omslag till Dolt i mörkerAv Elly Griffiths [pseud för Domenica de Rosa]
The Chalk Pit, 2017
Översatt av Carla Wiberg
Forum, 2017
ISBN 978-91-37-15039-0,  310 sidor

Detta är engelskt mysrys av bästa märke. Pseudonymen Griffiths låter sin knubbiga, kattälskande hjältinna, rättsarkeologen Ruth Galoway, hamna i ofta bisarra mordfall som hon löser tillsammans Norfolk-polisen Harry Nelson, något paret gjort i de hittills nio böcker som utkommit på svenska. Att hon är populär i vårt land bevisas kanske av att hon i höst framträder vid deckarfestivalen Crimetime Gotland.

Bisarra? Jadå, i några av böckerna har hon fått ta itu med död flicka i en mosse och en tös med avhugget huvud upphittat vid en romersk fyndplats. Och den timida men också mycket smarta kvinnan brukar utsättas för livsfara. Klarar sig gör hon så att vi och hon får fortsätta att träffa hennes helt vanliga vänner men också lite knepiga bekanta (den keltiska druiden Cathbad som har övernaturliga förmågor är ett exempel). I myset ingår en hel del romantik och lite sagobetonad folklore får man också på köpet.

Denna gång hittas bitar av ett skelett i en gammal kalkstenstunnel. När Ruth undersäker dem visar det sig att de inte alls är medeltida, som man först misstänkte, utan helt nyligen undanstoppade, och kriminalinspektör Harry Nelsons med team tillkallas.  Ett försvinnande och ett nytt lik får Nelson och Galloway att börja undersöka rykten om att det finns ett underjordiskt samhälle där Norfolks hemlösa håller till.

Som alltid har det förflutna en roll i historien (Galloway är inte arkeolog för inte) som i likhet med de tidigare titlarna (Huset vid havets slut, Känslan av död, En orolig grav, De utstötta, De öde fälten och En kvinna i blått) är fylld av den torra humor som vi brukar karaktärisera som brittisk. Det hindrar inte att leendena mellan varför bleknar för att ersättas av kalla kårar längs ryggraden.

Griffiths/de Rosa är född i London 1963 men bor nu med man och barn nära Brighton. Hennes intresse för myter och legender lär komma från en faster i Norfolk som när Domenica var liten matade henne med sådana berättelser. Tidigt nästa år kan vi förvänta oss den tionde boken om Ruth Galloway som lär ha den engelska titeln The Dark Angel.

ELISABETH CARLSSON

Elly Griffiths

Elly Griffiths. Foto Sara Reeve