DOLT FÖRFLUTET

Mar 14th, 2020 | By | Category: 2020-03 mars, Recension

Omslag till Dolt förflutetAv Thomas Karlsson & Lennart Guldbrandsson
Skoex Förlag, 2018
ISBN 978-91-639-8122-7, 500 sidor

Thomas Karlsson är en 56-årig entreprenör och styrelseledamot. Han fick idén till boken Dolt förflutet redan 2009 men det dröjde tills 2016 innan han började skriva boken. Lennart Guldbrandsson, 45 år, är författare och Dolt förflutet är hans tjugoandra bok.

Den före detta elitsoldaten Lars Svensson har hunnit bli 44 år gammal och tror att våldet tillhör det förflutna. Han arbetar som idrottslärare i Kalmar, är gift med Sara som är läkare och de har två barn. När Lars mor ligger för döden ger hon honom ett kort meddelande som han inte förstår, men han och familjen börjar nysta i den dolda hemlighet som hans mor burit inom sig. Deras letande tar dem till Italien där Lars först får veta att hans biologiska mor är italienska och att han blivit adopterad av svenskar. Sedan finner han sin biologiska mor som fortfarande lever.

Lars och familjen reser till USA där de för första gången träffar Lars tvillingbror som adopterats av ett amerikanskt par. Nu inser Lars vem som troligen är hans biologiska far och att de måste återvända till Italien för att finna honom. Vart de än reser väntar välinformerade personer som försöker döda dem. Det blir många blodiga strider på vägen mot mötet med deras far i Rom.

Författarna har skrivit en härlig actionthriller med snabbt tempo och genomgående hög spänningsnivå. Huvudpersonen Lars Svensson är liksom Guillous Hamilton marinsoldat utbildad i USA, men har en betydligt mjukare och mer sympatisk framtoning – även om han aldrig tvekar att agera när så krävs.

Storyn är fantastisk och annorlunda. Händelserna sker i snabb följd och tempot stegras av de korta kapitlen – ibland bara ett stycke långt. Intensiteten i händelserna ökar till ett enormt crescendo innan upplösningen kommer, och sättet att skriva påminner om Dan Browns böcker, dock utan all hans mystik. Miljöskildringen av lokalerna i Rom där slutstriderna äger rum är så målande beskrivna att man undrar om de existerar i verkligheten. Jag vill inte avslöja vilka lokaler det handlar om eftersom det skulle avslöja för mycket av den röda tråden.

Författarparet Karlsson och Guldbrandsson har skrivit en verkligt rafflande thriller som ger mersmak. De skriver också att Lars Svensson med familj återkommer. Tack för det!