DOLORES CLAIBORNE

Sep 19th, 2009 | By | Category: 1995-2, Recension

av Stephen King
Dolores Claiborne 1992
Översatt av Lennart Olofsson
Legenda 1993

Översteskräck-prästen Stephen King har kommit med romanen Dolores Claiborne – en bok som faktiskt inte är ännu ett skräckexperiment från denne överdrivet flitige mans sida. Den bör räknas som ett radikalt nytt grepp i hans produktion. Och man får säga att Dolores Claiborne är ett lyckat grepp av King, när det gäller att expandera hans litterära referensramar. Här finns inga spår av de övernaturligheter eller paralyserande skräck psykoser, som vi kommit att förknippa med honom. Istället är detta en lång och vindlande historia, berättad av den gamla kvinnan Dolores Claiborne själv; när hon står anklagad för att ha mördat sin arbetsgivare, den åldriga och senila Vera Donovan.

I efterhand utvecklas berättelsen till ett förklarande försvarstal och det kommer att handla om den bittra och egensinniga Vera Donovan och om Dolores Claibornes mångåriga relation till henne, men också om äktenskapet med Joe, som avled under oklara omständigheter för länge sedan. Och om den härdsmälta som det äktenskapet var.

King – demonstrerar sin kunnighet i att tränga under skinnet på en enskild människa, i den psykologiskt mycket väl utvecklade historia som här rullas upp. Efterhand får man sympati och förståelse för den självständiga gamla damen Dolores Claiborne och läser med stort intresse hennes berättelse. Handlingen utspelas på en liten ö utanför Maines kust och det är en riktigt bra roman, med mardrömsspännande inslag, men ingen skräckskildring av vedertaget King-slag!

Hans stora och trogna läsekrets blir kanske förvånade när de läser boken. Men jag hoppas att de blir positivt förvånade!

ROLF NILSÉN