Feb 19th, 2014 | By | Category: 2014-02 feb, Recension

Omslag till Doktor SömnAv Stephen King
Doktor Sleep 2013
Översatt av Boo Cassel
Albert Bonniers 2014
ISBN 978-91-0-013943-8, 511 sid

Omslag till VarselThe Shining av King utkom i USA 1979 och året efter kom Bo G.A. Ericssons översättning ut med titeln Varsel på Askild & Kärnekulls Förlag i Sverige. Timo Kärnekull var vid den här tiden på bettet och såg till att också ha John Le Carré på sin författarlista. Nu, 34 år efteråt, har den lille pojken Danny Torrance blivit medelålders, kallar sig nu Dan, är synsk och arbetar på ett sjukhem, ett hospis. Där utnyttjar han sitt shining – skimmer – för att varsamt hjälpa de döende över till andra sidan. Därför har han fått epitetet Doktor Sömn. Men precis som sin skräckinjagande far i Varsel har han problem med spriten och sitt hetsiga humör vilket gjort att han gång på gång avskedats från sina jobb. Han tvivlade på att han kunde sjunka lägre när han fick det nya arbetet.

Stephen King är en märkvärdig författare, en som ofta skriver om övernaturligheter och invaggar en i att tro att det är det naturligaste som finns. Men innan vi kommer till det som börjar likna skräck är startsträckan rätt lång men kanske nödvändig för dem som inte har Varsel i färskt minne, eller bara minns filmen The Shining som King själv inte skattade så högt eftersom den avvek från boken i ganska hög grad. Den nedgångne huvudpersonen färdas i buss från plats till plats, för det mesta bakfull innan har anländer till Frazier där han idogt försöker att bli nykter och bofast.

Det visar sig att han inte är ensam om att ha det skimmer som är storyns grundbult. In i berättelsen kommer flickan Abra Stone, 13 år, som sedan spädbarnsåldern skrämt sina föräldrar genom att besitta ett ännu kraftigare skimmer än barnet Danny. De får telepatisk kontakt och det visar sig att hon hotas av den vampyrliknande sekten Den Sanna Knuten, ledd av Rose Med Hatten, som jagar barn med dessa förmågor för att tortera och döda dem.

Stephen KingHär är King inne på sin egen klassiska mark, den yttre kampen mellan gott och ont och den inre om vad som krävs för att vara människa. Men vad är det onda? Är det mordlusten hos Rose eller är det spritbegäret som sliter i tarmar och samvete? Mycket tyder på det senare med tanke på hur rörelsen Anonyma Alkoholister apostroferas.

Allt presenteras på ett snabbt språk där personers (och de är rätt många) inre och yttre skickligt målas upp med hastiga penseldrag. Och det som räknas som goda ting i USA, djur och clowner, kan vara riktigt farliga. Allt detta sammantaget gör Doktor Sömn till en suggestiv äventyrsroman, en jakt som slutar våldsamt på ett något slumpmässigt sätt. Man kan nästa känna hur Stephen King suttit och känt ett slags trivsel framför tangentbordet, kommer med skämt och citat och optimistiskt förmedlar tron på ett liv efter döden.

Bortsett från den trosvissa synen på hinsidans liv gör optimismen att jag gärna förlåter King för att han inte skrämmer livet ur mig och att han blivit betydligt mer mångordig författare än den som skrev Varsel för så länge, länge sedan.