Dec 8th, 2016 | By | Category: 2016-12 dec, Recension

Omslag till DödsmärktAv Peter James
You are dead, 2015
Översatt av Reine Mårtensson
Massolit Förlag, 2016
ISBN 978-91679-087-8, 401 sidor

Jag har naturligtvis läst en hel del av Peter James habila romaner om kriminalaren Roy Grace vid Brightonpolisen. James är en utmärkt intrigsmidare vilket inte minst märktes i hans första roman om Grace – Levande begravd. Den hade jag missat men hittade den som ljudbok på en loppmarknad. När man trodde att den första delen av den klaustrofobiska handlingen var när sin lösning bytte författaren spår och vred om skruven ännu lite till. Mycket bra bok, alltså, ända fram till att Peter James skulle skriva slutet.

I den boken var offret en man, men oftast är det kvinnor som råkar illa ut. Så även i denna, den elfte utgåvan om kriminalintendent Grace.

Peter JamesDet sista Logan Somervilles vän väntade sig var att telefonsamtalet skulle sluta med ett fruktansvärt skrik och sedan brytas. Logan hade länge oroat sig för att någon gömde sig i skuggorna i bostadsområdets underjordiska garage, så pass att hon hellre riskerade parkeringsböter på gatan. När polisen anlände efter bara några minuter fanns inte Logan där, bara hennes bil och mobiltelefon.

Ett försvinnande väcker alltid minnen hos Grace. I alla år och i alla böckerna har han grubblat över sin första hustru Sandy som en gång gick upp i rök och aldrig kunde återfinnas.  Nu har han emellertid gift om sig och funderar på att flytta ut på landet med den nya familjen.

Han får lägga undan sitt kalla fall och ta itu med detta nya när man i en park i en annan del av Brighton hittar liket efter en cirka 20-årig kvinna som visar sig ha varit död mycket länge. Det tycks inte finnas något samband mellan det möjliga människorovet och det gamla liket så Grace går in med hull och hår för kidnappningen. Men det dyker upp fler försvinnanden och döda ur det förflutna. Man anar att en seriemördare är i farten och James förmåga att skruva en intrig är formidabel. Inte minst tar han hjälp av en framstående psykolog.

Historien är skrämmande och det England där historien utspelas är förhoppningsvis endast ett litterärt landskap. I annat fall vore kanske Brexit något positivt.

Författaren och filmproducenten Peter James är född 1948 och pendlar mellan London och Brighton, där böckerna om kriminalintendent Roy Grace utspelar sig. James har röstats fram som den bästa deckarförfattaren genom alla tider av bokhandelskedjan WH Smith och i år erhöll han en Diamond Dagger.

KARL HJELM