DÖDSKÄND

Mar 17th, 2010 | By | Category: 2004-1, Recension

Av Ben Elton
Dead Famous 2002
Översatt av David Nessle
Forum 2003

Dokusåpan ”Husarrest” har tio deltagare vilka bevakas av 30 kameror och 40 mikrofoner. En av dessa deltagare ska ”överleva”. Så är det tänkt. Tänkt är däremot inte att en av dem ska mördas mitt i den pågående sändningen. Men så sker i denna bok, översatt till utmärkt svenska av David Nessle.

Första gången någon mördades i direktsändning var väl när Lee Harvey Oswald 24.11 1963 sköts inför kamerorna efter Kennedymordet, vilket också utspelade sig framför registrerande kameror. I år har vi här i Sverige fått uppleva att vår utrikesminister mördades på ett varuhus och att övervakningskamerorna där med största sannolikhet fångade in och fällde mördaren. Det som sker i Dödskänd är alltså ingen otrolig konstruktion utan ett högst möjligt skeende.

Redan i samband med en inledande lista över deltagarna får läsaren veta att mordet skedde den tjugosjunde dagen i huset. Kring detta datum tråcklar sedan författarna sina kapitel. Det börjar den 29:e dagen, alltså när mordet redan skett och kommissarie Coleridge sitter och ser på inspelade band från dokusåpan.

Så går handlingen över till 30:e dagen och tar sedan fast i första dagen för att därpå hacka sig fram mellan dagar och delar av dagar, som kan tyckas vara slumpvis utvalda. Man kan mena, att det rör sig om effektsökeri och berättarteknik driven till yttersta spetsen men detta sätt att berätta, fungerar mycket väl. Så är ju faktiskt vår värld i dag när teve hackar sönder, fördröjer, åter spelar upp det som sker framför kamerorna – t.ex. när en fotbollspelare gör mål och vi får se detta i repriser ur olika vinklar.

Till tjugosjunde dagen och mordet når vi först på sidan 181 och följande och då vet vi mycket om det som sker utifrån synvinklar före och efter. Ändå förblir det inträffade länge lika totalt obegripligt för oss som för kommissarie Coleridge. Gåtan löses först då serien slutförs och mordplatsen är på väg att plockas sönder, eftersom den inte behövs längre i denna produktion.

Då har också de levande deltagare som åkt ur samlats på plats, så att vi får en klassisk deckarsituation där alla misstänkta är samlade inför kommissariens genomgång och utpekande av en skyldig. Den fråga romanen ställer är om ”verklighet” kan skapas i redigeringen i kontrollrummet. Hur förljugen är vår tevevärld? Vad kan vi egentligen lita på?

Det här är en alldeles utomordentlig thriller som varierar gamla deckarmönster på ett högst modernt sätt. Därtill ger den en intressant aspekt på vårt tevetittande och dokusåpornas förgiftade värld.

JEAN BOLINDER



  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22