Apr 16th, 2009 | By | Category: 2009-2, Recension

Omslag till Dödsdrogen

Av Andy McNab och Robert Rigby
Meltdown 2007
Översatt av Gabriel Setterborg
Forum 2009

Designerdrogen Meltdown, känd också som Dödsdrogen kopplar greppet om Storbritannien och sprider sig till övriga Europa. Något måste göras. Special Air Service (SAS) griper in mot ett misstänkt tillhåll där man tror att drogen tillverkas. Myndigheterna förfasas inte bara över den nya drogens verkan i form av ovanligt våldsamt uppträdande, nej man fruktar också att drogen skulle kunna användas i en terrorattack. Tiden är knapp och alla klutar måste nu till. Vi tas med på en resa där det goda kämpar mot det onda och slutet bjuder på en något oväntad vändning.

Vi får följa den före detta SAS-soldaten Fergus som gömt sig i Kanada tillsammans med sin sonson Danny. Fergus övertalas att ordna med den mycket viktiga operationen att slå ut Meltdown, en gång för alla. Detta är den tredje boken om pojksoldaten Danny Watts och hans farfar. Har man inte läst de tidigare böckerna (Pojksoldaten, Förrädaren och Hämnaren) så kan man känna sig utanför då huvudpersonerna relaterar till tidigare händelser. Det förflutna hinner också ikapp Danny och det riskerar operationen. Gruppen med Fergus i spetsen får upp ett spår som leder ett tvillingpar som kommer att spela en stor roll för utvecklingen. Och så har vi den vackra flickan Storm. Vem är hon egentligen?

Texten innehåller ingen samhällskritik och saknar ett egentligt budskap. Boken känns mer som om den vore skriven för dem som gillar lätt läsning med action. Språket är enkelt och emellanåt fylls meningarna med vapenfakta och andra allehanda militära färdigheter. Författarna hanterar textpassager lätt, och ibland för lätt så att det kännas ytligt. Om du tycker om svulstiga miljöbeskrivningar så ska du välja en annan bok. Här härskar den enkla historien som stundtals känns banal i sin utformning. Kanske kan man inte få mer på knappt 193 sidor.

Efter att ha samlat alla intryck så är det dags för mitt betyg. Trots att berättelsen tappade i tempo efter den inledande scenen och trots den ibland platta historien blir mitt betyg en svag trea av fem möjliga. Jag kommer att rekommendera boken till dem som vill ha en okomplicerad läsning i sommarstugan. Själv kan jag tänka mig att läsa de tidigare böckerna i denna serie i sommar.

NICLAS AHLFORS

Andy McNab

Andy McNab