DÖDSDÖMDA

Dec 31st, 2016 | By | Category: 2016-12 dec, Recension

Omslag till DödsdömdaAv Camilla Lagerqvist
B. Wahlströms, 2016
ISBN 978-91-32-16971-7, 154 sidor

Mer om andra världskriget från B. Wahlströms förlag. Till skillnad från de tidigare jag recenserat handlar inte denna om flykt från bomber och invaderande ryssar i östra Tyskland utan om en grupp i Norge som gör motstånd mot de ockuperande tyskarna i ett något tidigare skede av kriget. Camilla Lagerqvist har skrivit en serie ungdomsböcker om de unga motståndskämparna i sammanslutningen Svarta Rosorna, och Dödsdömda är den fjärde och senaste, tydligen sista, i ordningen.

Lagerqvist har läst in sig väl på tidsepoken och hon är duktig när det gäller att beskriva unga och nästan osannolikt modiga människor och den miljö de verkar i. Dessutom har hon en dramatisk förmåga att driva upp spänningen till nagelbitarnivå.

Camilla LagerqvistNorge invaderades av nazisterna den 9 april 1940 och ockupationen av hela landet var ett faktum två månader senare.  I denna berättelse får ungdomarna Svarta Rosorna – Maja, Hilde och Ben – veta att byn Solvik ska förstöras av tyskarna eftersom det bor förrädare där och de beslutar sig för att varna invånarna med alla faror detta kan innebära.

Historien har verklighetsbakgrund och handlar då om tätorten Telavåg, fyra mil från Bergen. Där hade 1942 två Gestapo-officerare skjutits till döds. Rikskommissarie Josef Terboven (1898–1945) ville statuera ett exempel och lät internera alla invånare i byn innan den ödelades genom att alla hus, uthus och sjöbodar sprängdes och brändes, brunnarna fylldes med sten, båtarna sänktes eller konfiskerades och boskapen slaktades eller fördes bort. Norska flyktingar och motståndsmän hade förts ut via hamnen och vapen från Shetland togs in samma väg. Det var när ett par norska motståndsmän, Arne Værum och Emil Gustav Hvaal, överraskades av Gestapo i telegrafföreståndare Laurits Telles hus som tyskarna dödades. 72 män fördes till interneringslägret Grini utanför Oslo men många flyttades till läger i Tyskland där ett stort antal dog av sjukdom och svält. Laurits Telle och Hvaal avrättades den 19 oktober 1943 i Trandumskogen norr om Oslo.

Själv sprängde sig Terboven till döds i en bunker i Skaugum utanför Oslo den 8 maj 1945, samma dag som Tyskland kapitulerade.

Lagerqvists variation av denna berättelse känns äkta trots att huvudpersonerna, hjältarna, är så unga. Vid sidan av de uppskakande händelser de utsätts för efter att de lämnat gränsbyn där de bor har de egna tonårsbekymmer att fundera över och där finns också tankar på anhöriga, inte minst på Bens mor som håller på att föda honom ett syskon.

Camilla Lagerqvist (född 1967 i Uppsala) började författa serien om Svarta Rosorna 2014. Hon skriver flyhänt och säkert vilket bottnar i att hon i grunden är journalist. Vid sidan av denna serie har hon gett ut andra ungdomsböcker varav boken Cirkusflickan översatts till franska.

NINNI C. LARSSON