Jul 15th, 2016 | By | Category: 2016-07 juli, Recension

Omslag till Dödsdömd: Melvin MarsAv David Baldacci
The Last Mile, 2016
Översatt av John-Henri Holmberg
Bokfabriken, 2016
ISBN 978-91-76292-71-6, 447 sidor

David Baldaccis nya huvudperson, den lite klumpige före detta spelaren i amerikanska NFL (National Football League) och tidigare Ohiopolisen Amos Decker, är nyanställd vid FBI:s utredningsrotel för kalla fall och hamnar i en utredning som inbegriper en dödsdömd fånge, Melvin Mars, som får uppskov med avrättningen när en annan tar på sig brottet, ett brutalt dubbelmord och inte minst en krossad idrottskarriär.

I Texas är Mars dömd för att brutalt ha dödat sin vite far och svarta mor när han hör folk närma sig cellen där han suttit i tjugo år. Han tror naturligtvis att de kommer för att föra honom till dödsrummet men får i stället veta att avrättningen är uppskjuten eftersom en annan dödsdömd man i Alabama har erkänt mordet.

David BaldacciNär Decker tillsammans med sina kolleger kommer till Texas och sätter sig in i fallet ökar intresset när Amos uppräcker stora likheter mellan sitt eget och Amos Mars liv. Båda hade lovande karriärer som footballsspelare och bådas avbröts när deras familjer blev mördade (Deckers fall avhandlas i den tidigare romanen Jakten på Amos Decker: http://www.dast.nu/recension/jakten-pa-amos-decker). I bådas fall erkände en annan dåden efter flera år. Men är det säkert att sådana bekännelser är sanna? Innan dödsstraffet upphävs måste en utredning fastställa att den andres bekännelse går att bevisa. Många undrar varför någon vill göra Melvin Mars till en fri man just nu.

Gruppen lyckas avtäcka lager av bedrägerier som döljer ett ännu värre brott bakom morden på Mars föräldrar. Här är Baldacci som bäst i beskrivningen av rasism och far-och-son-kärlek allt ställt i relation till det amerikanska dödsstraffsmaskineriet. Likheterna mellan Decker och Mars står alltmer klara. Båda är helylleamerikaner som trots sina brutala minnen kan hålla sina huvuden högt.

Spänningen eskalerar när en av Deckers medarbetare försvinner. Baldaccis intrig, som tyder på att något stort och olycksbådande lurar i bakgrunden, håller läsaren på helspänn. Jag kan mycket väl förstå att hans böcker har sålts i betydligt över 110 miljoner exemplar välden över.

David Baldacci föddes 1960 i Richmond, Virginia. Hans böcker är översatta till fler än 45 språk och samtliga av hans böcker har legat på New York Times bästsäljarlista. Han har en kandidatexamen i statsvetenskap från Virginia Commonwealth University och en juridikexamen från University of Virginia School of Law. Under nio år arbetade han som jurist i Washington, D.C. och tillsammans med hustrun Michelle har han grundat en fond som kämpar för att alla barn och vuxna i USA ska vara läs- och skrivkunniga.

BJÖRN ENMAN