Jul 19th, 2010 | By | Category: 2010-3, Recension

Omslag till Dödligt villospårAv Nora Roberts
Black Hills 2009
Översatt av Margareta Järnebrand
Albert Bonniers förlag, 2010

Nora Roberts är 59 år gammal och född i USA. Roberts var den första kvinnliga författare som kom med i “Romance Writers’ Hall of Fame” år 1986. Hon har gett ut mer än 30 böcker på svenska.

Den här boken är enligt omslaget ännu en spännande och romantisk berättelse av Roberts. Boken handlar om de två vännerna Cooper Sullivan och Lil Chance som lär känna varandra i 10-årsåldern, när Cooper besöker sina morföräldrar. Coopers egna föräldrar är ute på äventyr och har inte tid för sin son. För Cooper öppnar sig en ny värld, helt annorlunda den i New York. Lil och Cooper upptäcker ett lik av en mördad kvinna. Fallet förblir olöst, och man tror att kvinnan dödades av en puma, men mord kan inte uteslutas.

Tiden går och Lil och Cooper träffas med högst ojämna mellanrum, men vänskapen mellan dem består ända fram till den sommaren då de är nästan vuxna. Då har den ett kort intensivt förhållande som bryts abrupt.
Många år senare återkommer Cooper från New York till dessa trakter. Mycket snart får han reda på att Lils verksamhet med vilda djur har utsatts för hot och skadegörelse. Han beslutar sig för att stanna och hjälpa henne. Tillsammans börjar de förstå att hoten är mycket allvarligt menade. Det verkar vara en seriemördare lös. Efter en serie händelser blir det inte oväntat en konventionell upplösning och ett lyckligt slut.

Jag började läsa boken lockad av titeln. Snart insåg jag att det här inte var en deckare utan en bok om svikna känslor, outtalad kärlek osv. Morden är en bisak och krydda i den i mitt tycke ofta sentimentala och mycket konventionellt skrivna kärlekshistorien. Man får läsa 195 sidor innan man får kontakt med mördaren. Det år inte någon engagerande bok. Stereotypa personskildringar, kärlek, svartsjuka, lyckligt slut är mer av de slags skildringar som brukar återfinnas som följetonger i veckotidningar. Vill man läsa en deckare blir man besviken.

Nora Roberts. Foto John Earle

Nora Roberts. Foto John Earle