DÖDLIG SMITTA

May 25th, 2021 | By | Category: 2021-05 maj, Recension

Omslag till Dödlig smittaAv Jon Edman Wallér och Anne Filipsson
Wallér & Filipsson förlag, 2021
ISBN 978-91-98655-90-2, pocket, 263 sidor

Jon Edman Wallér, född 1983, är läkare som utbildar sig till specialist i kliniks mikrobiologi och vårdhygien. Anne Filipsson, född 1955, är utbildad sjuksköterska och läkare. Hon arbetar idag som ortoped. Mor och son debuterar med Dödlig smitta som ges ut på eget förlag.

Hans och Kristin är ett medelålders par som båda jobbar inom vården i ett svenskt samhälle, han som allmänläkare och hon som undersköterska. Deras grå vardag blir gradvis alltmer dramatisk när deras patienter och anhöriga drabbas av ett mystiskt sjukdomsutbrott. Den burdusa och karriärlystna Ewa, vårdhygienöverläkare på sjukhuset, tar befäl över situationen och spelar ett allt högre spel. Efterhand ansamlas tecknen på att smittspridningen är avsiktlig – men av vem, och varför?

Författarparet debuterar med en deckare som är både spännande och med en intressant intrig. Titeln anspelar på ett sjukdomsutbrott på en klinik där patienter smittas av Clostridium difficile-bakterier. Wallér & Filipsson tecknar bra personporträtt, även om vårdhygienläkaren Ewa blir övertydlig i sitt auktoritära sätt att styra sin verksamhet och hennes besatthet i att göra karriär. Deras egen erfarenhet av sjukvården gör att de kan teckna trovärdiga miljöer för handlingen att utvecklas i. Samtidigt som boken är spännande och har bra driv, är författarna också insiktsfulla när de beskriver sjukvårdens många olika problem. Dödlig smitta är ett fynd och jag ser fram emot att läsa mer av detta författarpar.

Anne Filipsson och Jon Edman Wallér

Anne Filipsson och Jon Edman Wallér. Foto Linn Wallér