Feb 27th, 2018 | By | Category: 2018-02 feb, Recension

Omslag till Dödlig kodAv Mark Greaney
True Faith and Allegiance, 2017
Översättning Svante Skoglund
Bookmark förlag, 2017
ISBN 978-91-88545-20-6, 387 sidor

Mark Greaney, född 1967, är en amerikansk författare och debuterade 2009 med thrillern The Gray Man, och han har sedan dess skrivit sex böcker i samma serie. Mest känd är Greaney nog för att vara medförfattare till Tom Clancys sista tre romaner om Jack Ryan innan Clancy dog 2013.  Mark Greaney har en akademisk utbildning inom International Relations and Political Science och han har gjort många och långa resor runt om i världen för att skaffa material till sina böcker. Dödlig kod, kom ut 2017. Greaney är gift och bor idag i Memphis, Tennessee.

Mark GreaneyDödlig kod är den tolfte boken om president Jack Ryan och handlingen är högaktuell med bekämpandet av terrorrörelsen IS, cyberhot och cybersäkerhet. Handlingen börjar med till synes slumpartade attacker mot amerikanska agenter och högt uppsatta militärer. Först skjuts marinofficeren Scott Hagan, befälhavaren på USS James Greer, när han äter middag med sin familj på en restaurang. Sedan arresteras en amerikan för spioneri i Iran efter att ha avslöjats. Flera händelser tyder på att de inte är slumpartade, och det visar sig sedan att på darknet säljs hemligstämplade uppgifter om amerikanska agenter och högt uppsatta militärer, kompletterade med data om dessa personer från sociala medier. IS har fått tag på informationen och inlett en rad dödliga attacker mot agenter och militärer. Det är den rumänske hackern Alexandru Dalcu som har kommit över den samlade personalinformationen över amerikansk säkerhets- och spionpersonal. Han säljer informationen dyrt till IS, som vill destabilisera hela Mellanöstern och få till stånd krig mellan Väst och arabvärlden.

Jakten på dataläckan leds av den hemliga underrättelseorganisationen Kollegiet, i vilken presidentens son Jack Ryan Junior ingår. Det gör att hotet också blir personligt för president Jack Ryan. Kollegiet upptäcker ett hot som slingrat sig ända in i nationens hjärta, och bara president Ryan kan stoppa hotet.  Det blir en nervkittlande kamp mot klockan, ända fram till den dramatiska upplösningen.

Handlingen pekar på riskerna i vårt öppna samhälle där lagrad information blir åtkomlig för obehöriga, och där sociala medier kan användas för att skapa profiler över personer som terroristerna vill åt. Samtidigt som amerikanarna – och övriga världen också för den delen – oroar sig över att National Security Agency, NSA, kartlägger våra vanor, så tillåter vi utan större tvekan att så sker via sociala medier och IT-tjänster.

Greaney skriver med raskt tempo och snabba scenväxlingar. Ett omfattande persongalleri presenteras på tre sidor i inledningen för att hjälpa läsaren att hålla reda på alla namn, och det behövs. Han har gjort ett digert arbete med research för sin bok, och händelseförloppet är både trovärdigt och därmed och oroväckande och skrämmande. Det som hänt i myndighetsvärlden i Sverige nyligen visar att information kan läckage utan att myndigheter förstår konsekvenserna av detta.

Greaney är en värdig efterföljare till Clancy och gör det med sådan bravur att övergången mellan de tvåknappast märks.

En rafflande thriller med högaktuellt tema. Mycket läsvärd!