Jan 11th, 2015 | By | Category: 2015-01 jan, Recension

Omslag till Dödlig besatthetAv Nora Roberts
The Collector, 2014
Översatt av Carla Wiberg
Albert Bonniers, 2015
ISBN 978-91-0-014260-5, 439 sidor

Nora Roberts är en författare med talang för att få sina gestalter att prata som folk. Replikerna känns för det mesta realistiska. Sen är det historien – där träder en skevhet in trots att man märker att Roberts tar i av alla krafter för att skapa ett persongalleri med just realistiska och faktiskt riktigt trivsamma människor som läsaren har en möjlighet att tycka om.

Och början är det inget fel på. Amatörförfattaren Lila Emerson har ett jobb som tydligen inte är ovanligt i storstaden New York. Hon vaktar lägenheter när ägarna är bortresta och när Dödlig besatthet inleds befinner hon sig i ett välordnat hem i en av Manhattans skyskrapor. Därifrån ser hon hur en kvinna i ett näraliggande hus knuffas ut genom ett fönster och faller mot sin död. Hon ringer givetvis polisen och blir hastigt och lustigt djupt inblandad i utredningen.

Nora RobertsPolisen blir snabbt på det klara med att Oliver Archer är huvudmisstänkt – och dessutom död efter att ha begått självmord efter att ha dödat sin flickvän. När Ashton Archer, berömd konstnär, kommer till polisen för att hämta broderns tillhörigheter träffar han Lila och fattar att hon sett mordet. De fikar tillsammans och han gör klart för henne att han absolut inte kan tro att brodern är en mördare.

Det visar sig att han har rätt. Medan han och Lila finner varandra upptäcker polisen bevis för att en annan gärningsman bör ha dödat kvinnan – och dessutom Oliver – och det är nu det skeva, enligt min åsikt, inträder. Paret bestämmer sig för att på egen hand lösa brottet, men samtidigt bör Ashton ta sig tid att måla av Lila.

Från att ha handlat om ett par ämabla människor förvandlar Roberts sina huvudpersoner till ett par hämndlystna knasbollar som tror att de utan resurser och stöd från polisen ska kunna lösa ett dubbelmord.

Romantiken mellan de två beskrivs trivsamt och väl: till den sidan av författandet är Roberts väl förfaren. Men när det gäller kriminalhistorier och whodunits har hon skrivit romaner som är betydligt spänstigare än den här.

BARBRO LINDBORG