Oct 27th, 2008 | By | Category: 2008-5, Recension

Omslag till Dödgrävarens dotter

Av Joyce Carol Oates
The gravedigger’s daughter 2007
Översatt av Ulla Danielsson
Bonniers 2008

I år fick en relativt lättläst fransk romanskrivare Nobelpriset, så nog borde professorn vid Princeton University, Joyce Carol Oates, ha en viss chans i framtiden att ta emot detsamma ur konungens hand. Joyce Carol Oates stora produktivitet lär precis som gällt för andra flyhänta skribenter ligga henne i fatet. Hon har gett ut ett hundratal verk; romaner, dikt- och novellsamlingar, dramer samt om jag inte minns fel ett antal kriminalromaner under pseudonym.

joyce carol oates Foto Jeff Sciortino

Hennes senaste roman är en tegelsten på dryga sexhundra sidor. Men hon skriver så enkelt och lättläst att det inte innebär några svårigheter att snabbt och njutbart ta sig igenom boken. Visst, hon har dessutom humor, men romanen är i stora drag en tragisk skildring av delar av hennes älskade farmors liv.

Boken skildrar den tysk-judiska familjens flykt till USA i slutet av 30-talet. Det är en intellektuell borgerlig familj som kommer till New York, men det enda jobb som erbjuds fadern är som dödgrävare och kyrkogårdsvaktmästare. De får bo i ett ruckel innnanför kyrkogårdsmuren. För föräldrarna slutar denna tillvaro i en stor tragedi, Rebecca, den trettonåriga dödgrävarens dotter. lämnar hemmet, får så småningom  jobb som hotellstäderska och hamnar snart i ett äktenskap med en brutal och misslyckad man. Hon flyr även härifrån, nu med sin lille son. Hon byter identitet och satsar allt på den musikaliskt begåvade sonen.

Det här är en stor episk roman. Den innehåller allt som spänning, erotik, moraliseringar, makt och liv. Det är ett djupgående och gripande kvinnoporträtt av en oerhört begåvad stilist och skribent.

Det här måste vara en av hennes  främsta romaner – kanske den bästa. Jag har svårt att tänka mig att hon kan skriva en bättre roman.

ELISABETH HOLMQVIST