DÖDENS VINGSLAG

Dec 18th, 2021 | By | Category: 2021-12 dec, Recension

Omslag till Dödens vingslagAv Anne-Marie Schjetlein
Bokfabriken, 2021
ISBN 978-91-78358-59-5, inbunden, 368 sidor

Anne-Marie Schjetlein, 57 år, är utbildad operationssjuksköterska och författare med rad böcker bakom sig. Hon debuterade 2014 med Döden kvittar det lika och den nu aktuella Dödens vingslag är den sjätte och sista boken i serien om kirurgen Andreas Nylund. Hennes böcker karaktäriseras som spänningsromaner och utspelas i Halmstad och till viss del i sjukhusmiljö.

Det är varm sommar och Andreas och sambon Stina bjuds in till den nytillträdde landshövdingens fest på slottet. När Stina strövar omkring i en paus upptäcker hon en död kvinna, vars fingrar är bundna till att ligga i kors. Kvinnan visar sig vara en väninnan till Stinas väninna. En tid senare hittas ett lik inmurat i en källargång i Halmstads centrum och likets pek- och långfinger är bundna på samma sätt som den döda kvinnans. Stina lever sig in i myten om en hemlig gång till slottet från Christian IV:s tid.

Anne-Marie Schjetlein är en duglig författare som skriver med driv i tempot och med bra personteckningar. Handlingen domineras av Andreas och Stinas privatliv varvat med deras prat med sina arbetskollegor. Privatlivet skildras ofta lite väl gulligt och boken är mer en feelgoodroman än en spänningsroman. Själva morden blandas ihop med en långsökt historia med historiska anor, varvat med uppdykandet av Stinas far. Boken är lättläst men sällan spännande. Den berör inte och blir därför ganska ointressant.

Anne-Marie Schjetlein

Anne-Marie Schjetlein. Foto: Bengt Alm