DÖDENS KOMMUN

Jul 4th, 2017 | By | Category: 2017-07 juli, Recension

Omslag till Dödens kommunAv Karolina Bjällerstedt Mickos
Eget förlag, 2016
ISBN 978-91-639-2555- 9, 231 sidor

Jag har läst det Karolina Bjällerstedt Mickos skrivit i fantasygenren med intresse och också berömt henne den dramatiska talang hon uppvisat. Det fick mig att öppna hennes detektivroman med viss förväntan. Den utspelar sig i Järfälla, nordväst om Stockholm, och är en rätt knepig historia om mord och några unga mammor som ger sig tusan på att lösa fallet eftersom alla vet att polisen saknar resurser. Det har blivit en historia med många avvikelser när de tre, som kallar sig Sherlock & Co, träder in i den rollen.

Karolina Bjällerstedt MickosKarolina Bjällerstedt Mickos leker med sina förebilder och med olika företeelser. Här finns referenser till Enid Blyton, Jane Austin och Stieg Larsson liksom till IKEA (förståeligt eftersom ett av de stora varuhusen ligger i författarens närområde), kinesiska artefakter och till och med Howard Cartes upptäckt av Tutankhamuns grav. Det är riktigt roande att leta efter sådant i texten. Svenska filmpersonligheter dyker också upp och lämnar goda råd som kan tänkas vara ledtrådar.

Mammornas och deras kamraters språk är kryddat med engelska citat från den amerikanska filmkulturen och avspeglas i övrigt på tilltalet huvudpersonerna emellan. De har problem att hinna med jakten på förövaren eftersom deras barn också kräver mat och uppmärksamhet.

Ett aber för läsaren är möjligen alla stickspår som då och då känns som stoppklossar.

Men Bjällerstedt Mickos (född 1968) kan som sagt skriva. Redan som 18-åring vann hon en novelltävling i Veckorevyn med ett sf-bidrag, hon har arbetat åt den nu nedlagda Järfälla tidning och utkommit med flera böcker. Ett kuriosum: hon har deltagit i TV-frågesporten Vem vet mest och kom rätt långt. Hennes sätt att skriva är oftast effektivt och jag är fortfarande mer förtjust i hennes fantasyförfattande med dess brist på drakar än i hennes inhopp i deckargenren. Men det kan förstås bero på mina egna genrepreferenser.

ÅSA PETTERSSON